Tumblr Scrollbars

My Friend

Jumaat, 26 Disember 2014

Aku Mahu Dia Bahagia ( BAB 7 )





7
AKU berdiri statik di balkoni sambil merenung bintang yang berkerdipan. Bintang dan bulan bagi aku seperti sahabat baik. Mempunyai peranan yang sama. Memberikan cahaya malam kepada manusia. Aku atur langkah masuk ke dalam bilik setelah puas bermuhasabah diri seraya hempas punggung duduk di birai katil bersebelahan Marisa yang dah fokus dengan telefon pintarnya.
“Aku… dua minggu lagi aku kahwin,” terlepas juga ayat tu dari bibir aku. Aku nak meluah sekarang ni.
Suasana sepi.
Hanya kedengaran suara riuh orang yang berada di luar bilik yang sedang menyiapkan persiapan perkahwinan aku. Marisa bangkit dari baringnya lalu menampar bahu aku. Dia buat-buat gelak meskipun aku tahu jauh di sudut hatinya dia sedih.
Chill lah. Kan... aku dah kata kau dah nak kahwin. Boleh nampak la wei. So macam mana? Dah sedia nak jadi puan emm apa nama suami kau?” Ha hal yang satu tu nama dia aku memang tak tahu. Malas nak ambil tahu sehingga memakan diri aku.
“Entah. Aku giler la anggap tak penting. Tengok–tengok makan diri aku sendiri.” Marisa tergelak kecil.
“Padan muka kau. Dah jadi trademark kau dah kan ‘tak penting’ tu. So kau menyesal?” Dia jelir lidah ke arah aku. Kejam!
Menyesal? Tak tahulah aku menyesal ke tak. Aku geleng kepala lalu merebahkan badanku di atas katil. Mata aku pejam rapat. Aku cuma nak tidur. Aku cuba nak lupakan ‘dia’ tapi hambar.
“Aku sebenarnya...” aku leret suara.
“Sebenarnya?” Aku celik mata, pandang wajah Marisa yang dah tongkat dagu di sebelah aku.
“Aku tak tahu... sebab aku tak pernah rasa benda ni. Tapi aku yakin... aku dah suka dekat someone.”
Marisa demah dahi aku.
“Kau serius ke?”
Aku angguk lemah.
Sape?”
“Orang yang kena tikam sebab selamatkan aku dari Ehsan,” polos aku menjawab dan ternyata Marisa dah terkedu.
“Kau... kau biar betul? Kau suka dekat anak Doktor Amran?”
“Aku cuba nak lupakan dia... tapi kenapa susah sangat? Prinsip aku hancur sebab aku terhutang budi je Risa.”
Marisa senyum nipis.
“Lena... kalau kau tak yakin dengan keputusan kau ni, kau masih ada masa. Istikharah,” aku ketap bibir. Bungkam.
Kenapalah Allah hadirkan rasa tu di saat aku dah dirisik oleh seseorang?
MAJLIS PERTUNANGAN aku hanya diadakan secara kecil-kecilan, dihadiri dengan sanak saudara terdekat belah aku dan belah bakal suami aku yang aku tak kenal lagi. Ya, sampai ke hari ni, aku tak kenal langsung ‘si dia’ tu.
            Tangan wanita yang dah sarungkan cincin di jari manisku aku kucup lembut sebelum kami berlaga pipi. Tenang aje wajahnya, dan... setiap raut wajahnya aku renung. Macam ada iras sikit dengan anak Doktor Amran tu. Serius aku tak tipu, dengan mata sedikit sepet. Perasaan aje... ye perasaan aku aje... kot.
            “Mulai hari ni... panggil je saya ni umi. Terima kasih... terima kasih Elena, sudi terima anak umi. Bagi peluang kat dia. Terima kasih sangat-sangat,” aku senyum nipis sambil umi genggam erat tangan aku.
            “Sama-sama umi, saya akan terima dia seadanya. Kerana Allah saya menerima dia dalam hidup saya,” dan umi saling berbalas senyuman aku.
            “Pilihan dia memilih kamu memang tepat,” aku rasa nak leleh dah ni. Serius nak leleh. Huh.
            Gelang berlian dia keluarkan daripada kotak kecil berbentuk segi tiga seraya disarungkan di pergelangan tanganku. Cantik. “Hadiah dari dia,” ujar umi separuh berbisik.
            Bibir aku ketap. Hadiah dari ‘si dia’ tampak elegant sungguh. Akan aku jaga gelang ni macam aku jaga nyawa sendiri. Ya aku akan. Aku akan terima dia biarpun hati aku dah dicuri oleh seseorang. Pasti, aku yakin aku akan lupakan anak Doktor Amran tu bila aku dah kahwin dengan anak umi nanti.
            Aku percaya dengan cinta selepas kahwin. Percaya sangat.
HABIS berselerakan buku-buku medic yang tersusun kemas di atas meja studi. Gelang tu dah ke mana pulak dia menghilang? Kes pelupalah ni, ish. Aku baru tanggalkan sepuluh minit yang lalu kot sebab nak solat asar. Sekarang dah hilang, entah ke mana perginya. Dahlah aku sayang sangat dengan gelang tu. Tak boleh berenggang langsung dengan gelang berlian tu.
            Habislah aku... mesti ‘si dia’ tu kecewa sebab aku tak jaga hadiah dia. Aku dah jatuh sayang kot dengan gelang tu. Tup tup gelang tu hilang, lari dari aku. Hailah, gelang mana gelang pergi ni.
            “Ha ni ha, gelang kau. Ada pulak kau letak bawah bantal. Ish, kau ni pelik sangat,” aku lantas peluk erat tubuh Marisa bila dia dah jumpa gelang berlian aku.
            “Sayang kau sangat-sangat. Muah... muah... muah,” aku cium pipi Marisa bertalu-talu.
            “Woi! Kau nak jadi lessy ke apa ni ha?” Aku sengih kelat. Marisa dah kerut dahi sambil usap kasar pipinya yang aku kucup. Ha padan muka, baik sangat.
            “Kau pasti ke? Aku guna Honda Civic tu?” Aku angguk laju.
            “Kau dah banyak tolong aku Risa, kau guna je Honda Civic tu. Aku pinjamkan. Jaga dia elok-elok tau.” Marisa dakap erat tubuh aku.
            “Tahniah... kau pun, tak lama lagi jadi isteri orang,” tambahku.
            “Aku tak sangka dia bagi aku kejutan macam ni,” aku usap bahu Marisa. Ada sendu di sebalik kata-katanya. Ya, Marisa dah nak bertunang esok dan dua hari lagi... dua hari lagi aku sah jadi isteri kepada ‘si dia’. ‘Si dia’ yang hadiahkan gelang berlian kat aku. Sedia ke tak sedia ke aku kena sedia jugak.
SESEKALI aku toleh ke belakang, pandang dua figura lelaki yang aku rasa macam pelik aje. Memang pelik sangat, duk ikut aku dari aku keluar dari kedai runcit. Aku cepatkan langkah dan dia orang turut cepatkan langkah buat nafas aku dah turun naik. Tangan kanan aku sisip di dalam kocek cardigan hitam yang tersarung di tubuhku. Sorokkan gelang berlian tu. Ada kang dia orang nak rompak ke apa ke. Ada jugak aku buat persediaan.
            Apa-apa pun, dia orang ni memang nak pekena ngan akulah!
            “Eh... cik adik, yang laju sangat jalan tu kenapa?”
            “Haah, janganlah takut. Kita orang nak jaga cik adik aje. Takut ada apa-apa jadi dekat cik adik manis ni.”
            Aku ketap bibir. Dah... dia orang dah mula nak cari pasal dengan aku!
            Sampai di selekoh yang sunyi sepi, dia orang dah kepung aku buat aku mati langkah. Dia orang tak kenal kot aku ni sape.
            “Kau orang nak apa ha?”
            Dia orang usap dagu seraya dekatkan diri ke arah aku. “Kita orang... nak...”
            Tapak kaki aku hayun tepat ke wajah salah seorang dari dua orang manusia pelik buat dia dah terduduk. Tanganku tangkas dicengkam kemas oleh rakannya buat dia orang dah nampak gelang berlian tu.
            “Lepaskan akulah! Kau orang nak apa ha?”
            “Wow... gelang wei. Mahal ni, baik kau bagi gelang tu kat aku kalau kau nak hidup lagi. Kalau tak...”
            Aku tak ambik kisah pun bila dia dah keluarkan pisau.
            Apa yang penting... gelang ni aku kena lindung.
            “Aku tak akan.”
            “Oh tak nak ek... ok... Bard... kau pegang perempuan ni.”
            Bau rokok menusuk ke rongga hidung aku bila penyamun yang aku dah tendang tadi cengkam erat bahu aku dari belakang. “Lepaskan...”
            Nafasku dah tercungap-cungap bila darah dah membuak-buak mengalir dari pergelangan tanganku. Gelang tu jadi fokus utama aku. “Ha kan diam! Kau diam aje perempuan! Aku dah tak bernafsu nakkan kau, aku nak gelang ni aje.”
            Aku kumpulkan tenaga seraya siku aku hayun ke belakang buat si penyamun yang cengkam erat bahu aku berundur ke belakang. “Kau jangan ganas sangat perempuan. Ada kang kau makan penyepak kita orang, kau yang merana!”
            Kaki aku hayun menendang kuat si penyamun yang baru aje kelar pisau ke pergelangan tanganku. Peritnya tok sah dikata. Demi pemberiaan ‘si dia’, aku sanggup apa aje jadi kat aku. Gelang tu... tanda dia hargai aku.
            PANG!
            Aku terduduk di atas jalan saat pipiku ditampar kuat oleh penyamun yang aku dah tendang. Pijar! Tudungku direntap kasar. Habis rambutku dah terdedah, aku pegang erat gelang yang masih berada di pergelangan tangan dengan tangan kiri. Bau hanyir darah buat aku rasa loya. Tepung yang aku beli tadi, dah memenuhi jalan. Tepung tu... sayang. Membazir.
“Eh... aku tak nak berkasar tau, aku cuma nak gelang tu. Tapi kau ni... kan ha, brutal sangat kenapa? Erm... kasar tapi manis. Rambut ni...” aku tepis kasar tangan kotor yang dah hinggap di ubun-ubunku.
“Aku tak akan bagi gelang ni kat kaulah!”
“Eh... ada aku kesah!”
“Kau tu perempuan... buat cara perempuan. Tak payah nak jadi ganas sangat,” tambahnya dan gelang tu dia orang dah rampas dari aku.
Gelang tu...
Aku ketap bibir, cuba bangkit dari duduk. Pergelangan tanganku perit sangat. Dia orang kelar betul-betul kat nadi... ke? Bibir yang dah mengalir dengan darah aku kesat kasar.
“Bagi aku gelang tu... tolonglah. Kau orang nak bunuh...”
“Woi! Kau orang buat apa ha!”
Aku kembali terduduk. Dia orang dah lari dengan gelang tu. Aku nak buat apa? Seraya aku sarung tudung di atas kepala. Dia marah aku ke nanti? Risau... sungguh aku risau apa yang akan jadi kat aku nanti. Aku dah hilangkan hadiah pemberiaan dia. Mesti dia kecewa sangat kat aku.
“Elena...” aku dongak. Pandang figura yang dah berdiri statik di depan aku.
Apakah?
“A... awak.”
“Awak ok ke Lena? Tangan tu,” dia duduk mencangkung di depan aku seraya tangan aku dia tarik lembut. Handkerchief dia keluarkan dari poket seluar track suitnya seraya lilit di pergelangan tanganku.
Dia... buat lagi. Buat aku tambah suka dekat dia.
“Gelang tu... gelang saya. Dia orang...”
“Lena. Jom... tentang gelang tu nanti...”
“Awak tak faham! Gelang tu tunang saya yang hadiahkan kat saya. Saya kena kejar...” aku bangkit dari duduk.
“Awak tak kesian dekat tunang awak ke kalau ada apa-apa jadi kat awak? Jom... orang hantar pergi klinik,” kenapa dia selalu ada. Kenapa bukan tunang aku yang muncul bila sesuatu yang buruk jadi kat aku?
Hambar.
Aku suka dia.
Sungguh aku suka kat dia.
Sekali lagi, dia muncul. Muncul bila benda buruk jadi kat aku.
Kenapa aku rasa dia ni... pelindung untuk aku?
PANDANGANKU tertumpu ke arah pergelangan tanganku yang dah dibalut dengan kain kasa. Aku ketap bibir seraya pejam mata. Rasa bahang kat pipi. Sungguh dah bahang sebelum aku rasa pipi aku dah basah.
            “Kenapa awak selalu ada masa saya susah?”
            Dia fokus dengan pemanduan.
            “Sebab orang tak nak benda buruk jadi kat awak.”
            Orang? Ayat tu...
            “Awak bukan sape-sape kat hidup orang,” ya, aku suka guna ayat ‘orang’ tu.
            Dia pandang aku, sekilas.
            “Awak ni sape sebenarnya? Kenapa awak selalu muncul secara tiba-tiba?”
            “Orang? Orang kan anak Doktor Amran,” spontan darinya dengan wajah dah manis.
            “Orang serius.”
            “Ya... orang pun serius.”
            “Encik...”
            “Azwar... panggil orang Azwar aje. Abang pun boleh, orang tak kisah.”
            Aku jeling mata ke atas. Huh. Serius poyo! Nak muntah hijau je tak bila dia suruh aku panggil dia abang. Menyampah!
            “Ok, orang serius. Orang tak nak apa-apa jadi kat awak. Tengok darah awak kat pergelangan tangan tadi pun buat orang nak mati aje. Anything happens to you... orang tak akan maafkan diri orang tau.”
            Persoalan. Dia bagi aku banyak persoalan. Aku kesat kasar air mata yang masih tersisa. Sedikit sebanyak hati aku sedikit lega bila bercakap dengan dia.
            “See... awak akan nangis sebab orang aje... kan?”
            “Perasan... orang tak menangislah.”
            “Eleh... awak menangis sebab gelang tu hilang... kan?”
            “Jangan nak perasanlah Encik Azwar!” Suaraku dah naik satu oktaf.
            “Huyshh garang. Tak pe garang orang suka, nampak manis aje. Eh tak payah berencik-encik dengan oranglah. Panggil... abang aje. Ha abang.”
            “Turunkan orang dekat sini,” ugut aku. Aku tak betah diriku dihujani dengan persoalan. Dia macam dah berteka teki dengan aku.
            “Eh tak pe, orang tahu rumah awak,” nampak tak dia nak bagi aku persoalan lagi.
            “Kalau awak tak nak turunkan orang, orang keluar.”
            Aku dah buka kunci kereta seraya dia berhenti di bahu jalan.
            Dia duduk membelakangi pintu kereta. Aku buang pandangan ke luar tingkap. “Elena Husna... si budak brutal. Biar betul... awak lupa tentang orang? Budak pembuli?” Dan ternyata... aku rasa nak pitam saat ini.
            Kejutan untuk aku.
            “Awak dah lupa? Orang pernah pesan kat awak, orang nak kahwin dengan awak tapi tak sangka awak dah bertunang,” tambahnya.
            “None of your business.”
            “Of course business orang. Awak tu... budak brutal yang suka pukul orang... kan. Sampai hati awak tak ambik kesah dengan apa yang orang cakap dekat awak dulu,” sarkastik di situ.
            Ya, aku percaya. Lelaki yang dah korbankan nyawanya untuk aku dulu, budak pembuli. Aku dah jatuh suka dekat budak yang bagai anjing dengan kucing kat aku. Aku dah jatuh hati dekat... budak pembuli? Sungguh apa dah jadi kat aku sebenarnya?
            “Orang dah nak kahwin. Lupakan orang, yang lepas tu... biarlah lepas...”
            “Awak suka kat orang. Orang tahu.”
            “Tak. Tak pun.”
            Dia senyum senget.
            “Kalau awak tak suka orang... kenapa awak cari orang haritu? Awak ingat orang tak tahu ke awak cari orang malam tu? Awak suka orang sebenarnya... sebab gelang tu awak sanggup cederakan diri sendiri. Sebab gelang tu... awak menangis.”
            “Apa maksud awak?”
            Diam.
            “Kenapa tak jawab?”
            “Sebab... orang nak awak fikir sendiri apa yang orang cakap. Sebab... awak akan dapat jawapannya sendiri, satu hari nanti,” aku terkedu.
            Sungguh, otak aku dah ditinggalkan dengan beribu persoalan tentang dia. Apa kena mengena antara dia dan bakal suami aku? Apa... dia ke orangnya? Dia ke bakal suami aku? Apa yang pernah dia cakap dekat aku dulu... dia buat betul-betul ke? Azwar? Kenapa nama tu seolah-olah pernah aku dengar sebelum ni?
Sungguh... aku keliru.
           





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me