Tumblr Scrollbars

My Friend

Ahad, 22 Mac 2015

Salah Memilih



kenapa cover cam ni? Sebab cahaya bunga rujuk tuk heroin ^_^ hahhaa pun bisa





AKU bangkit dari duduk seraya tolak kerusi ke belakang bila budak kelas sebelah sebut nama aku. Budak perempuan bertubuh gempal berkulit hitam manis itu koyak senyum ke arah aku. Aku balas. Nanti tak pasal – pasal dicop mohor sebagai sombong. Hidup ni kan memang kena bermuka – muka. Kadang – kadang kita tak tahu maksud senyuman seseorang. Adakah senyuman mengejek ataupun sedekah. Pandailah aku nak buruk sangka.
            Ada tiga orang termasuk aku yang dipanggil keluar dari kelas. Aku tak tahu kenapa. Tapi aku menurut aje langkah dia orang dan akhirnya langkah kami mati di depan bilik kaunseling. Otak aku dah mula tafsir kenapa? Mengapa aku kena panggil dengan kaunseling ni. Aku ada buat masalah besar dalam sekolah ni ke?
            “ Kamu faham tak ni?”
            “ Faham cikgu.”
            Aku? Aku tak faham benda apa yang Cikgu Arina duk bebel dari tadi. Mata melilau di segenap ruang bilik kaunseling. Ramai pelajar yang aku nampak dan yang peliknya kenapa aku kena panggil dengan cikgu? Dah tu pelajar – pelajar cemerlang kot yang dia panggil. Wah aku tergolong ke? Hahaha pecah rekod.
            “ Nawfal... cikgu lantik kamu sebagai ketua.” Semua pelajar toleh ke belakang hadap mamat pakai kaca mata tu. Budak 6 atas. Asal aje ada event yang ada kena mengena dengan aku mesti muka dia yang jadi ketua. Tak ada muka lain ke. Bosan!
            “ So congratulations untuk kau orang yang terpilih. Boleh masuk kelas kau orang masing – masing.” Pelajar berpusu – pusu keluar dari bilik kaunseling dan aku malaslah nak masuk kelas memandangkan lepas ni kelas Cikgu daging. Cikgu daging? Ha...hahahaha. Memang sesuai cikgu kening bak hagemaru tu kena gelaran cikgu daging sebab garang sangat. Hagemaru si kening bersambung. Tapi orang kata... orang kata bukan aku.... orang kata cikgu Matematik memang dah lumrah garang.
            Cikgu Arina dah masuk pejabat dan cuma tinggal aku yang masih tercegat dalam bilik ni. Best apa lepak solo – solo siap ada penghawa dingin pulak tu. Sejuk. Memandangkan cuaca panas dekat luar sana.
            Aku toleh belakang dan aku nampak dia! Dia si kaca mata bingkai tebal warna hitam rambut pacak tengah senyum manis dekat aku. Dekat aku? Tak kot... aku pandang kiri kanan cuma tinggal aku dengan dia aje. Dekat aku rupanya. Serius aku tak boleh nampak dia senyum sebab macam ada... daya tarikan magnet. Setiap event yang aku terlibat sama mesti ada dia dan dia yang jadi ketua aku tak ketua kita orang dan ketua aku. Tapi... aku tak pernah tegur dia biarpun aku rasa tertarik nampak tanggungjawab dia. Dia aje yang peramah.
            “ Bunga... awat tak masuk kelas lagi?” Aku kebil – kebil dengan soalan dia. Bunga? Sejak bila entah nama aku jadi bunga. Tok sah dilayan.
            Aku deham. Tak nak ada kena mengena dengan dia lalu aku buat keputusan atur langkah keluar dari bilik kaunseling.
 “ Nawar. Good luck tuk SPM.” Aku pandang dia sekilas. Aku tahu aku sombong tapi tu hakikatnya. Aku tak suka face to face dengan yang namanya lelaki.
“ SUSAH sangatlah subjek ni.” Rungut Atirah. Kawan segiler aku. Aku tunduk pandang buku sejarahnya.
            “ Sejarah senang je kot.” Pintas Farhana.
            Atirah cebik. Aku diam. Diam sebab fokus layan Wechat curi – curi dalam library sebab aku malas nak study memandangkan aku rasa SPM lama lagi dalam empat tiga bulan macam tu. Ahaks. Entah aku pon tak tahu kenapa aku terpilih jadi mentor untuk budak – budak yang kurang dalam pelajaran. Tak logik langsung.
            KRING!
            Loceng berbunyi masa rehat dah habis. Tugas aku sebagai pustakawan kena pastikan tak ada pelajar yang duk lepak dalam library.
            “ Dah... pi masuk kelas.”
            “ Kita orang tahulah. Hergh tak payah nak arah – arah.” Aku jeling mata ke atas.
            “ Jeling aje.” Aku sengih lalu tampar bahu Atirah. Kesian dia dan ada aku kesah. Atirah memang selalu jadi mangsa tampar aku. Sebab dia sporting. Tak melawan. Main tampar dengan Farhana aku tak suka sebab bila dia balas aku rasa bahu aku nak dislokasi sendi bahu. Kuat sangat!
            Buku – buku yang berhamburan di atas meja aku sambar lalu aku masukkan ke dalam rak buku. Salah satu sebab aku tak suka kemas rak buku sebab pelajar yang ambil buku dari rak tak simpan elok – elok. Dah tu buku ilmiah dia orang campurkan dengan buku cerita. Sakit pulak hati aku. Lepas tu susun buku tak ikut warna kod yang dah kena lekat dekat hujung kulit buku. Tak faham bahasa kot.
            Tumit kaki aku dah tehinjut – hinjut nak letak buku atas rak. Ye aku kan pendek tinggi 157 cm je. Rak ni tinggi sangat. Dah berkali – kali aku mengeluh sebab tak sampai. Kalau Atirah dengan Farhana tu nampak mesti dah galak gelakkan aku.
            Aku keluh kasar lalu berdiri statik di depan rak buku sebab tak sampai. Aku cuba sekali lagi dan ada tangan kasar sambar buku dan dia dah tolong aku masukkan buku dalam rak.
            “ Thanks...” Aku pandang figura di sebelah aku. What’s? Apakah? Dia lagi.
            Macam biasa dia senyum.
            “ Your welcome bunga.” Jari jemarinya melirik di atas buku – buku yang tersusun.
            Bunga? Itulah salah satu benda yang aku pelik. Dia suka panggil aku dengan nama bunga. Setiap event nak seru nama aku mesti nama bunga. Bunga dan bunga.
            “ Umar bin Khatab pernah berkata raihlah ilmu dan untuk meraih ilmu belajarlah untuk tenang dan sabar.” Tuturnya lalu tarik sebuah buku dari rak buku. Serius apa yang dia cakap dekat aku buat aku sentap. Sentap sebab aku tak sabar bila aku hadap subjek susah.
Aku rasa kaki aku terlekat depan dia. Ada gam gajah yang buat aku kaku.
            “ Awak ni bisu ke bunga?”
            “ Ke awak bisu bila berdepan dengan saya aje?” Tambah dia. Bungkam. Rasa pipi membahang.
            “ Sekarang ni dah habis waktu rehat. Silakan masuk kelas ye senior.”
            “ Oh ya... untuk makluman senior nama saya bukan bunga....” Dia angguk – angguk lalu hala tapak tangan ke arah aku tanda berhenti.
            Tanda nama yang terlekat di tudung putih aku dia pandang sebelum pandang wajah aku. “ Nur Nawar tu maksudnya cahaya bunga sebab tu saya suka panggil awak bunga sebab muka awak tu manis pas tu kan sikap awak ni kan kasar – kasar tapi ada yang lembut.”
            Nak jatuh rahang aku bila dia puji aku lelebih. Ikhtilat! Dia tak nak jaga tapi biar aku yang jaga. Aku atur langkah tinggalkan dia biar cikgu yang marah sebab aku tak kuasa nak arah dia sekarang ni.
            “ Nawar! Saya nak pinjam buku ni.” Aku cop tarikh dan masa lalu aku hulur buku mikroekonomi kepada dia.
            “ Lepas ni nak sambung study kat mana?”
            “ None of your business ok. Sekarang saya nak masuk kelas.”
            Dia hulur tangan kanan dekat aku. Macam nak minta sesuatu. Aku pandang tangan kulit kuning langsatnya sebelum aku pandang muka si empunya diri. Ada parut kecil dekat kening. Wajahnya yang nampak tenang dengan kulit kuning langsatnya.
            “ Awak bawa phone kan tadi. Do you forget who I am? ”
            “ Ketua pengawas.” Dia angguk.
            “ A+ untuk jawapan awak. So yang awak bawa phone pergi sekolah ni kenapa?”
            “ Saya tak bawa pun.”
            “ Saya nampak awak bawa bunga.” Mata dia hala ke poket baju kurung warna biru aku.
            “ Kembung semacam poket tu kenapa?”
            Aku raba poket dan memang dah kantoi.
“ Suka hati sayalah.”
            “ Ok. Suka hati awak. Tapi suka hati sayalah kan nak rampas phone tu.”
            Aku kerut dahi bila dia dah mula nak arah – arah aku.
            “ Awak ni stalker ke? Apa yang saya buat awak tahu?”
            “ None of your business bunga.”
            “ Huh. My business. Absolutely my business sebab awak stalk saya.”
            Aku dah merepek. Merepek sebab boleh jadi aku syok sendiri.
            “ Meh phone tu.” Wajah manis dia tukar ke wajah tegang. Saje nak takutkan aku.
            Aku sambar Lenovo yang aku beli bulan lepas dengan duit yang aku kumpul kepada Nawfal. Dia koyak senyum nipis bila dia dah dapat apa yang dia nak. Dah tu pandang skrin Phone pandang aku. Senanglah dia belek phone aku sebab aku tak letak password. Nasib aku wallpaper gambar bunga mawar merah.
            “ Jangan sentuh phone saya.” Tegas tapi dia tak peduli.
            Jari telunjuknya sibuk menyentuh sesuatu di skrin phone aku. Suka suki dia aje nak kacau phone aku. “ Done! Nah. Tengok note pad jadikan sebagai semangat awak untuk tempuh SPM nanti. ” Nawfal hulur Lenovo aku dan aku lantas menyambar.
            Kaki dia atur tinggalkan aku yang terpinga – pinga. Aku pandang skrin phone. Tak lengah – lengah lagi aku cepat – cepat sentuh note pad. Ada kata – kata yang buat aku sengih – sengih. Aduh Nawar... ikhtilat. Jaga ikhtilat... tak aku tak suka dia. Cuma tertarik. Ya tertarik dengan sifat tanggungjawab Nawfal, sifat cool dia dan yang buat aku tambah tertarik aku pernah nampak dia jadi ketua usrah. Ahaks. Ye aku stalk. Tak sengaja pun. Tertengok.
            Nur Nawar => Cahaya Bunga
S => Soalan ( Jawab soalan leklok. Bayangkan yang awak tengah jawab soalan ujian biasa )
P => Percubaan ( Cuba jawab dan don’t give up )
M => Menempuh cabaran ( Jadikan sebuah cabaran untuk awak ok.)
            NAWFAL ^_^
. . . . .
            Hari koperasi sekolah macam biasa pelajar cikgu – cikgu ambil kesempatan berjualan. Aku tak buat apa pe just stay dalam library sambil kemas buku – buku baru di rak buku. Aku lebih suka menyendiri dari bercampur dalam keadaan crowded macam tu. Kenyataan.
            KLIK!
            Aku pandang bawah ada Nawfal dengan DSLR tergantung di leher tengah senyum macam biasa sambil pandang skrin DSLR. Bibir aku ketap sebab geram tahap giga. Suka suki dia aje nak tangkap gambar aku.
            “ You know what bunga. Masa kita kecik dulu awak pernah baling ranting kayu dekat kepala saya jadinya ni bawah kening dah cacat kena parut.” Dia hala jari telunjuk di bawah kening.
            Aku diam. Tak faham sambil turun anak – anak tangga lipat.
            Aku pandang dia. Dia pandang aku.
            Satu...
            Dua...
            Tiga...
            Em...
            KRING!
            Loceng berbunyi menandakan waktu persekolahan dah tamat. Cepat – cepat aku menuju ke meja sambar beberapa buku yang tak siap nak letak dalam rak buku lagi. Aku tak tahu kenapa. Aku tak faham apa yang aku rasa. Aku tak tahu aku suka dia ke tak. Cuma tertarik. Ye tertarik. Seorang junior tertarik dengan seorang senior.
            Buku – buku aku dakap lalu aku letak di dalam rak buku. Nawfal masih statik berdiri di depan rak buku dengan jari dah dia letak atas buku yang bersusun.
            “ Manalah awak nak ingat bunga. Saya masuk sekolah ni masa form 6. Memang awak dah lupa Nawfal budak gemuk ni kan.”
            Aku masih diam. Budak gemuk? Dia kurus kot.
            “ Kalau saya tak sakit mesti saya tak kurus kan. Kalau saya masih gemuk macam dulu mesti budak yang saya suka buli dulu ingat saya ni sape.” Tambahnya. Tangan aku mati bila dia sebut perkataan sakit. Aku pandang dia yang membelakangi aku.
            “ Bunga tahi ayam. Saya cakap dekat awak ni.” Nawfal toleh belakang dan kami dah saling menghadap antara satu sama lain. Bingkai kaca mata dia betulkan.
            “ Awak lupa ke saya ni sape Nawar?”
            Otak cuba ingat sape yang suka buli aku sampai aku parutkan anak orang.
            TING!
            Macam ada mentol lampu yang bercahaya bila aku dah dapat ingat.
            “ Padan muka. Awak yang buat tayar basikal saya pancit lepas tu saya jatuh awak gelakkan. Memang pekena dengan sayalah.”
            Dia gelak jahat.
            “ Dua tahun... setelah enam tahun kita tak jumpa awak tak perasan saya kan?”
            “ Buat apa saya nak perasan awak wujud. Awak tak ada dunia saya aman.”
            “ Yeke?”
            “ Yup. Aman sangat tak ada orang yang kacau saya.”
            Dia senyum tenang. Nampak muka Nawfal pucat semendeng.
            “ Awak kata awak sakit kan tadi? Awak sakit apa?”
            Dia pandang aku eh tak kot dia pandang rak buku dekat belakang aku. Tangan dia hala ke arah buku di belakang aku. Sebuah buku dia tarik lalu dia hulur kepada aku.  
“ Saya nak pinjam buku tu.” Suara dah tegang. Aku ada buat salah ke?
“ KAU dengan ketua pengawas tu couple ke?” Tersedak jus mangga aku dengan soalan Atirah.
            “ Tak... mana ada... mana ada.” Aku geleng – geleng.
            Farhana hala jari telunjuk ke arah aku yang tengah kuis - kuis nasi goreng. “ Kau blushing...”
            “ Aku tak suka Nawfal ok.”
            “ Kau tak suka... tapi aku rasa dia suka kau.” Aku angkat muka pandang wajah Atirah yang tengah kunyah mee bandung.
            “ Tak ada maknanya.”
            “ Ada maknanya. Setiap event yang kau join dia ada... dia masih ingat dekat kau... pastu...” Aku buat gelak dengan statement berani mati Farhana.
            “ Kebetulan. Kau orang tahu... kita dekat dunia ni penuh dengan kejutan tahu. Kebetulan banyak kebetulan dan kejutan dekat aku. Ala kau orang macam tak pernah kan hidup dalam kebetulan dan kejutan.” Aku pandang wajah Atirah dan Farhana silih berganti. Kalau ya pun aku ada rasa tu bukan ke memendam lebih baik dari meluah.
            Bukan ke kalau kita suka dekat seseorang kita cuba ubah sikap jadi yang lebih baik lepas tu bukan ke doa tu senjata umat islam. Kalau ada rasa tu tak salah kan kalau nak berdoa minta dekat Allah tetapkan jodoh aku dan dia. Amboi Nawar. Mengharap.
10 TAHUN KEMUDIAAN. . .
AKU renung wajah pucat yang akan aku rindu. Ya aku akan rindu Nawfal. Aku pejam mata sambil ketap bibir. Sakit dekat dada. Sebak. Pedih sangat. Begini ke pengakhirannya? Nawfal derita leukemia tapi kuasa Allah tak de sape boleh lawan. Dia kuat. Lebih dari 10 tahun dia berjuang dengan sakit.
            Tak ada dah aku nampak rambut pacak dia. Kosong. Rambut dia dah gugur. Tapi aku masih nampak manis di sebalik wajah pucat Nawfal. Aku tak suka tengok Nawfal tidur sebab aku takut... ya aku takut sangat kalau dia tinggalkan aku.
            “ Bunga...” Dia celik mata seraya toleh kepala pandang wajah aku. Kalaulah dah halal... aku nak peluk Nawfal ketat – ketat. Aku tak kuat.
            “ Saya...” Dia berjeda. Nampak susah sangat dia nak bercakap.
            “ Saya...lepaskan awak.” Aku geleng.
“ Tak payahlah...” Pipi aku dah bahang. Nak leleh... boleh tak? Huwargh!
            “ Nawar... percayalah Allah tak kejam. Allah temukan kita untuk beri ujian kepada kita. Bersyukurlah dengan ujian kita. Tu tandanya Allah sayangkan kita sebagai hambanya yang terpilih. Allah temukan saya dengan awak benda yang paling terbaik untuk seorang Muhammad Nawfal. Awak gadis yang baik saya yakin ada seorang imam yang akan jaga awak sebaik mungkin. Saya yakin itu.”
            “ Dalam surah an nisa ayat 26 yang bermaksud.... Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik.”
            Aku tunduk renung cincin di jari. Lima tahun pertunangan ni aku nak kahwin tapi ada aje alasannya rupanya ini sebabnya. Luahan hati... dia tak pernah luah apa – apa pun dekat aku. Rasa sentap kadang – kadang. Tapi aku fahamkan sendiri. Adalah sebabnya.
            “ Saya cintakan awak Nawfal...”
            Dia gelak kecil.
            “ Janganlah nangis. Simpan cinta awak untuk yang halal. Saya tak halal untuk awak lagi Nawar.” Aku pandang dia dengan mata yang dah sembap. Nampak dia masih senyum tenang untuk aku.
. . . . .
            Kosong. Ya kosong bila mataku hala ke arah pusara yang masih merah. Dia dah tinggalkan aku. Nawfal dah tinggalkan aku yang masih terpinga – pinga. Yassin aku kucup sebelum bangkit dari duduk di atas tikar mengkuang. Puan Zaleha ibunya Nawfal hulur cerek putih kepada aku seraya aku siram pusara merah itu.
            Sakit dekat hati.
            Sebak.
            Aku pernah hilang arwah mama arwah ayah dah sekarang...
            Sekarang aku hilang dia...
            Tunang aku...
            Rasa lutut aku lemah sangat. Tak mampu nak berdiri tegak di bumi yang nyata dengan ujian ni. Rasa baru semalam aje aku jumpa dia. Macam rasa Nawfal ada dekat sekeliling aku duk sakat...gelak... bagi aku kata – kata semangat bila aku down. Sekarang...

            Sekarang semua dah tak ada. Aku cuma ada opah, adik perempuan aku dengan Allah aje. Opah... opah pun dah nazak cuma mampu terbaring atas katil. Aku tak jijik buang najis opah sebab tanpa opah... aku takkan berjaya sampai peringkat ni. Opah yang jaga aku sejak aku umur 12 tahun bila arwah mama dan arwah ayah tinggalkan aku dan adik perempuan aku. Tinggalkan kita orang bila rumah kita orang terbakar. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me