Tumblr Scrollbars

My Friend

Khamis, 7 November 2013

Tentang Kita ( BAB 5 )



BAB 5

Hari itu, seperti biasa Zafirah akan menghantar adik-adiknya sebelum menuju ke SMK Indera yang hanya terletak di sebelah sekolah adiknya. Sekali lagi, dia terlewat pada hari itu semalaman dia asyik memikirkan apa yang diperkatakan oleh Haizal kepada dirinya semalam. Dia terinjut-injut menuju ke dalam kelas 5 Harmoni itu, dari luar sudah kedengaran suara cikgu Maria yang begitu tegas. Tiada siapa yang berani untuk datang lewat ke kelasnya kecuali Zafirah yang tidak pernah serik dimarahi.
       “ Maafkan saya cikgu, hari ini saya terlewat lagi.” Hanya itu sahaja yang dapat dikeluarkan daripada mulutnya. “ Sudah! Pergi duduk di tempat kamu, saya sudah malas bertekak dengan kamu lagi. Kalau kamu tidak dapat mengubah perangai tidak berdisiplin kamu ni, hmm saya tidak tahu la apa yang akan jadi dengan masa depan kamu nanti.” Bentak Cikgu Maria kepada Zafirah sambil menulis sesuatu di papan putih.
Zafirah tidak mengambil hati dengan kata-kata pedas daripada Cikgu Maria sebentar tadi.  Dia tahu bahawa kata-kata cikgu Maria itu merupakan cabaran untuk dia meneruskan usahanya untuk mencapai cita-cita yang diimpikan selama ini. Dia ingin menjadi seorang doktor agar dia dapat membuatkan keluarganya hidup dalam keadaan bahagia.
         “ Zafirah, kau ok tak ni? Aku tengok kau macam tak sihat ja. Tu mata kau apasal lebam, kau tak cukup tidur lagi ka?” Zira yang duduk bersebelahan dengan Zafirah pelik memandang wajah sahabatnya yang sugul itu.
         “ Aku, ok la. Janganlah risau aku Cuma risau dengan SPM yang akan kita tempuhi tidak lama lagi.” Ujar Zafirah dan memegang tangan rakannya itu dengan erat lalu melemparkan senyuman. Zira membalas senyumannya lalu kembali menumpuhkan perhatian di hadapan kelas.
Zafirah mengetap bibirnya, konsentrasinya terhadap pelajaran pada hari itu kurang memuaskan. Dia langsung tidak menumpuhkan perhatian, dia masih tidak boleh melupakan apa yang diperkatakan oleh Haizal kepada dirinya semalam. Sekali-sekala, dia mencuri pandang ke arah Haizal yang sedang khusyuk memberi tumpuan kepada pembelajaran. Dia ingin penjelasan daripada Haizal mengenai kata-katanya.
           “ KRING!!!” Jam loceng berbunyi menandakan waktu rehat sedang berlangsung. Zafirah mengeluarkan borang kokurikulum yang diisi oleh Haizal semalam lalu bangkit dari duduknya menuju kea rah Rafiq yang sedang khusyuk menulis sesuatu. Rafiq segera menyembunyikan kertas tersebut sebaik sahaja Zafirah muncul di hadapannya. Rafiq tersengih kelat manakala mukanya mulai merah seperti menyembunyikan sesuatu.
            “ Kenapa dengan awak ni. Pelik semacam ja.” Soal Zafirah sambil berpeluk tubuh lalu meletakkan jari telunjuk kanannya di bawah dagunya yang licin itu. Persis lagak seperti seorang detektif menyoal siasat penjenayah. Rafiq menggeleng kepala lalu bangkit dari duduknya. “ Eh kejap,kejap! Nah, tugas saya dah selesai.” Sebaik sahaja Rafiq bergerak untuk keluar daripada kelas itu, Zafirah segera menahannya lalu memberikan borang kokurikulum kepunyaan Haizal kepada lelaki berkulit sawo matang itu.
      “ Terima kasih, Zafirah. Akhirnya…. Dia isi juga borang ni. Awak guna teknik apa ni sehingga dia cair dengar kata-kata awak?” Sebaik sahaja menerima borang tersebut, Rafiq mengucapkan ribuan terima kasih kepada Zafirah.
       “ Adalah… dah pergi hantar borang ni. Hampir sebulan kan cikgu minta borang ni. Cepat, jangan berlengah lagi.” Jawab Zafirah dengan nada yang serius. Rafiq tersenyum puas lalu keluar daripada kelas tersebut.
Mira,Maya dan Zira yang dari tadi khusyuk menyaksikan gelagat Zafirah dan Rafiq segera mengajak Zafirah pergi ke kantin meninggalkan Haizal bersama dua orang pelajar lelaki di dalam kelas tersebut.
Sebaik sahaja membeli makanan daripada kantin, mereka berempat duduk di sebuah sudut kantin di belakang lalu menjamah makanan masing-masing. Kelihatan Mira sedang membaca sesuatu sambil tersenyum-senyum. Maya, Zira dan Zafirah saling berpandangan melihat telatah rakan mereka.
     “ Wah, kawan kita yang seorang ni dah ada secret admire Nampak. Dah berapa surat kau dapat ni Mira?” Maya sengaja menyakat Mira yang sedang khusyuk membaca sehelai kertas berwarna merah jambu. Muka Mira mulai merah mendengar soalan daripada Maya.
      “ Aaah la Mira, hari-hari aku tengok kau ni asyik tersenyum-senyum ja baca surat dari peminat kau tu. Jangan kata dekat aku, kau dah mula syok dengan peminat rahsia kau ni.” Tambah Zira.
Zafirah hanya berdiam diri melihat telatah rakan-rakannya. Dia tidak henti-henti memikirkan apa yang dikatakan oleh Haizal kepada dirinya semalam. Lamunannya terhenti sebaik sahaja, Zakri muncul di hadapannya.
      “ Haizal?” Mereka berempat kaget tatkala mendengar perkataan yang keluar daripada mulut Zafirah. Zafirah memegang tangan adiknya dengan erat dan tidak henti-henti menyeru nama Haizal. Mereka bertiga tertawa melihat telatah Zafirah yang mencuit hati itu. Maya tersenyum sinis, sebentar lagi pasti dia akan menyakat rakannya itu.
    “ Kakak, ni Zakri la bukan Haizal!” Zakri melepaskan tangannya daripada rangkulan kakaknya itu. “ Kakak, hari ni Zakri pulang lewat sebab hari ni Zakri ada latihan bola sepak. Kakak tolong bagi tahu mak ok.” Zafirah tersedar daripada khayalannya, lalu tersenyum kelat menahan malu. Zafirah hanya sekadar mengangguk lalu kembali menjamah hidangannya, Zakri meminta diri namun Zafirah tidak mengendahkannya. Ketiga-tiga sahabatnya itu menahan tawa melihat kelakuan Zafirah yang cemas itu.
     “ Kau minat dekat Haizal kan?” Soal Maya lalu tersenyum penuh makna. Zafirah tersedak mendengar kata-kata rakannya itu. Manakala Mira segera memberikan sebotol mineral kepunyaannya  kepada Zafirah. “ Kalau ya pun kau nak tanya soalan macam tu, janganlah tanya masa dia sedang makan habis anak dara orang terbatuk-batuk.” Zira mencuba untuk menenangkan Zafirah dengan mengosok-gosok belakang gadis berambut panjang separas pinggang itu.
        “ Yalah, sorry Fira. Aku tak tahan tengok kau tadi, asyik layan khayalan kau ja. Rupa-rupanya dalam diam kau fikirkan mengenai Haizal rupanya. Kemarin… bukan main lagi kau kan dengan dia. Macam sepasang kekasih dah aku tengok, korang ada apa-apa ka ni? kongsi la dengan kami semua.” Zafirah kembali lega setelah meneguk beberapa liter air. Maya memohon maaf atas kesilapan yang dilakukannya sebentar tadi lalu memegang tangan Zafirah dengan erat. Mata mereka bertiga mulai tertumpu ke arah Zafirah yang dalam keadaan gelisah itu.
       “ Kemarin tu… aku, aku Cuma nak bantu Rafiq ja tolong dia pujuk Haizal untuk isi borang kokurikulum. Jadi kemarin, lepas ja diorang gaduh aku curi-curi la sembunyikan buku kesayangan budak tu. Lepastu, masa pulang aku cakap la dekat dia aku jadikan buku dia sebagai tebusan, kalau nak balik buku tu mesti isi borang tu dulu. Dia ambil ja borang tu dari aku dan tarik tangan aku masuk dalam kereta dia. Aku sangka dia nak culik aku, rupa-rupanya dia ajak aku temankan dia jalan-jalan. Sebagai balasannya, dia isi la borang tu dan aku bagi balik la buku dia. Sampai dekat situ ja tiada apa-apa yang berlaku.” Jelas Zafirah lalu menguntumkan senyuman yang lebar. Rakan-rakannya terpaku tatkala mendengar penjelasan Zafirah.
          “ Ha! Sekarang apa yang jadi? Kamu bertiga pula yang berkhayal kan. Sudah hapuskan khayalan korang, jom kita bergerak ke makmal. Aku tak sabar nak belajar biologi ni!” Zafirah segera bangkit dari duduknya lalu mengajak rakan-rakannya yang dibuai khayalan untuk pergi dari situ menuju ke makmal kimia. Maya berlari-lari anak mendapatkan Zafirah yang berada di hadapan mereka lalu tersenyum puas.
         “ SAH! Betul kan apa yang aku kata? Dia dah mula jatuh cinta dekat kau sebenarnya tu, ala dia tu sengaja ja tak nak luahkan dekat kau sebab kau tahu la kan dia tu sombong habis!” Zafirah mengeluh mendengar kata-kata Maya yang suka menyakat rakan-rakannya itu.  “ Sudah-sudah la tu Maya, kau ni kan asyik fikirkan tentang cinta, cinta dan cinta ja.Mana ada dia jatuh cinta dekat aku. Sebab dia…” Kata-kata Zafirah terhenti sebaik sahaja mereka sampai di depan pintu makmal biologi itu. Kelihatan para pelajar berpusu-pusu masuk ke dalam makmal tersebut kerana kerusi di dalam makmal itu sangat terhad.
Mereka berdua segera mengambil tempat yang berada di bahagian belakang sekali. Nasib mereka baik kerana kerusi yang berada di tempat mereka cukup-cukup untuk mereka berempat. Zafirah yang ingin duduk di atas kerusi kayu berwarna coklat itu terjatuh namun Haizal berjaya menahannya daripada jatuh. Mata mereka berdua saling bertatapan dan membuatkan jantung Zafirah semakin berdegup kencang. Zira,Maya dan Mira tersenyum lebar melihat keadaan mereka berdua. Sebaik sahaja cikgu Halim masuk ke dalam makmal tersebut, Rafiq berdehem lalu Haizal melepaskan Zafirah daripada pegangganya membuatkan Zafirah terjatuh di atas lantai.
       Haizal mengambil kerusi milik Zafirah, lalu menghulurkan tangannya kepada Zafirah untuk segera bangkit dari jatuhnya. Zafirah menepis tangan Haizal lalu bangun menuju kea rah Haizal yang sudah sedia duduk di atas kerusi miliknya sebentar tadi. “ Itu kerusi saya la, kenapa dengan awak ni. Bagi balik kerusi saya pergi cari yang lain dekat makmal sebelah.Cepatlah, saya nak belajar ni.” Haizal hanya berdiam diri dengan telatah Zafirah yang merengek seperti budak berumur 6 tahun yang tidak dibelikan mainan. Hampir semua pelajar 5 Harmoni berbisik-bisik dengan telatah mereka berdua yang seperti kebudak-budakan itu.
      “ Ok, class. Today we will learn new chapter, chapter 6. Turn to page 70. We will learn about variation. Refer at page 70 at 6.1 Variation inside organism.There are difference between organisms from same species.” Hanya beberapa orang pelajar sahaja yang memberi tumpuan semasa Cikgu Halim sedang menjelaskan mengenai subjek biologi. Pengajaran Cikgu Halim terhenti sebaik sahaja dia melihat pelajarnya tidak menumpuhkan perhatiaan. Pen penanda yang berada di tangannya segera dihumban tepat ke arah Haizal dan Zafirah yang tidak henti-henti berebut kerusi itu lalu menghampiri mereka berdua. Para pelajar mulai menumpuhkan perhatiaan ke arah papan putih yang kosong itu.
         “ Kenapa dengan kamu berdua ni ha! Saya paling pantang ketika saya mengajar ada budak yang buat perangai. Kamu berdua memang tidak sedar – sedar lagi kan, SPM kamu sebentar lagi akan berlangsung tapi apa yang kamu berdua lakukan? Berebut kerusi bagai macam budak tadika sahaja. Tiada kata maaf lagi untuk kamu berdua! Keluar dari sini cepat, sebagai denda. Cikgu mahu kamu berdua bersihkan makmal kimia, siap bersih semuanya baru cikgu izinkan kamu belajar di kelas ini semula.” Haizal dengan lagaknya yang sombong tidak mengendahkan nasihat cikgu Halim, tangan kanannya khusyuk menari-nari di atas buku latihan. Hanya Zafirah sahaja yang mengangguk tanda mengerti. Manakala Maya dan Zira terkekek-kekek melihat riak muka Zafirah yang kelihatan merah menahan malu. Mira menggeleng kepala melihat Maya dan Zira lalu mencubit tangan kedua orang kawannya itu.
         “ Saya suruh buat apa tadi Haizal! Ini sekolah jangan nak berlagak sakan. Cepat kemaskan makmal kimia! Terhegeh-hegeh. Ingat! Siap bersih semuanya baru boleh masuk.” Zafirah segera berganjak keluar daripada makmal tersebut diikuti oleh Haizal dengan lagaknya yang sombong itu. Cikgu Halim sempat mengingatkan mereka berdua mengenai amarannya sebentar tadi.
Zafirah mencuba untuk membuka kunci makmal kimia yang hampir sebulan tidak dikunjungi itu kerana guru mereka yang mengajar subjek kimia cuti bersalin. Hampir dua minit Zafirah mencuba untuk membuka kunci makmal tersebut namun tidak juga terbuka. Haizal mengeluh lalu merampas kunci makmal yang berada di tangan Zafirah. Zafirah mencebik dengan kelakuan Haizal yang tidak beradab itu.
        “ Harapkan kau buka pintu ni, alamatnya tak siap – siap la kerja kita nanti.” Haizal berjaya membuka pintu makmal tersebut lalu memberikan kunci itu kepada Zafirah. Zafirah hanya tersenyum lebar lalu segera mengambil penyapu,bulu ayam untuk mengelap tingkap dari habuk,plastik hitam dank ain basah untuk mengelap tingkap. Haizal hanya berdiri kaku melihat gerak geri Zafirah, kerja pembersihan pun bermula. Zafirah langsung tidak mengendahkan Haizal yang sedang bersandar di belakang pintu sambil meletakkan tangan kanannya di dalam poket seluarnya persis seorang model yang sedang berposing. Habis sahaja selesai menyapu sampah-sampah yang berada di dalam makmal tersebut Zafirah membuang ke dalam plastik hitam yang diambilnya sebentar tadi lalu mengikat rapi. Zafirah berdiri tegak berhadapan dengan Haizal yang bersandar malas lalu memeluk tubuh melihat kelakuan lelaki yang berada di hadapannya itu.
(^___^)
       “ Awak! Tolong la saya bersihkan makmal ni. Awak pun kena denda juga tau, bukan saya ja. Tak kira awak kena juga bersihkan makmal ni.” Zafirah mengeluh lalu menghulurkan penyapu bulu ayam kepada Haizal.
       “ Ni, semua disebabkan kau la bodoh bukannya aku. Cuba kau tak merengek macam budak kecil tadi, tak adalah kita kena denda macam ni. Buat la sendiri, aku tak nak masuk campur.” Haizal kembali menghulurkan penyapu bulu ayam yang berada di tangannya kepada Zafirah semula. “ Aduh ! Sakit la bodoh. Habis seluar aku kotor disebabkan kasut koyak kau tu.” Zafirah yang geram dengan sikap Haizal menendang kaki Haizal sekuat hatinya lalu mengetap bibirnya. Haizal kesakitan lalu mengurut-urut kakinya yang sakit itu.
        “ Padan muka awak, siapa suruh salahkan saya. Kalau awak tak ambil kerusi saya tadi, tak la saya jadi macam ni. Lantak awaklah nak buat apa,saya dah bosan nak bertekak dengan awak lagi.” Jelas kelihatan muka Zafirah merah. Marahnya begitu meluap-luap seperti air panas yang mendidih. Haizal bangkit dari tunduknya lalu memberikan senyuman kepada Zafirah. Kemarahan Zafirah semakin beransur pulih dia menarik dan menghembuskan nafasnya untuk memulihkan dirinya yang dihujani dengan kemarahan.
        “ Aku tengok kalau kau marah lagi cantik la. Kau ambil serius kan dengan apa yang aku kata semalam? Betul kan apa yang aku cakap?” Haizal semakin mendekatkan dirinya kepada Zafirah yang mengetap bibirnya sehingga Zafirah tersandar di belakang meja. “ Nak kena pelempang ka? Saya boleh bagi sekarang juga.” Zafirah menghayunkan tangan kanannya ke arah Haizal namun berjaya ditangkas oleh Haizal. Sekali lagi Haizal memberikan senyuman yang ikhlas kepada Zafirah, Zafirah melepaskan tangannya daripada genggaman Haizal.
       “ Aku, tanya kau jawab ja la. Kau ni kan, muka ja cantik tapi bodoh, selekeh. Macam mana nak jadi teman wanita aku kalau perangai kau macam ni. Betul kan, apa yang aku cakap kau ambil serius kan dengan kata-kata aku semalam?” Sekali lagi Haizal membuatkan hati Zafirah jadi tidak tentu hala mukanya merah padam. Suatu perasaan yang aneh mulai timbul dalam dirinya, perasaan yang dia sendiri tidak pasti apakah maksud disebalik perasaan itu.
Zafirah memandang tajam ke arah anak mata hazel milik Haizal lalu tersenyum lebar. Haizal membalas senyuman itu, hati Zafirah berbunga-bunga tatkala melihat senyuman itu. Jelas kelihatan ketampanan Haizal yang mempunyai campuran cina itu apabila tersenyum. Mereka berdua masing-masing dibuai khayalan tanpa menyedari ada sepasang mata yang asyik melihat telatah mereka.
        “ Ehemm!” Zira selaku penolong ketua kelas 5 Harmoni memeriksa keadaan Zafirah dan Haizal. Sebaik sahaja melihat keadaan mereka berdua, Zira membuat – buat batuk untuk mengembalikan mereka berdua ke alam nyata. Zafirah segera menyambung pekerjaannya manakal Haizal hanya tersenyum melihat gelagat Zafirah yang kelam kabut itu.
      “ Korang berdua ni bukan main lagi kan,cikgu kalau Nampak ni memamng habis la korang kena bebel. Cikgu suruh korang bersihkan makmal bukannya pergi dating bagai.” Zira sempat menasihatkan mereka berdua sebelum kembali ke makmal biologi.
      “ Kau janganlah ambil serius dengan apa yang aku kata semalam, aku Cuma bergurau ja. Kau jangan risau, aku Cuma uji diri aku ja untuk meluahkan perasaan dan kau jadi eksperimen aku. Aku suka dekat budak yang semalam kita jumpa tu dah la cantik, pandai pula tu. Kita kan dah jadi kawan, jadi setahu aku kawan harus tolong kawan dia bukan? Boleh tak kau tolong aku? Arrogant aku dah hilang dah jangan risau. Aku layan kau baik punya.” Haizal merampas penyapu bulu ayam yang berada di tangan Zafirah lalu menyuruhnya turun daripada kerusi.
       Zafirah tersenyum kelat lalu mengambil kain basah untuk mengelap meja yang kotor itu. “ Jadi, awak dah anggap saya ni kawan awak la. Bagus la kalau macam tu, saya pun malas juga tengok sikap awak yang arrogant tu. Kalau ya pun awak nak uji diri janganlah jadikan saya sebagai bahan eksperimen. Saya ni perempuan mudah cair dengan kata-kata lelaki, lebih-lebih lagi kalau soal percintaan macam ni. Hmm, nak saya tolong apa?” Jelas terdampar wajah kekecewaan dalam diri Zafirah. Namun perasaan itu terhapus jua disebabkan keceriaan dalam diri Zafirah mulai bertambah. Dia berasa gembira kerana akhirnya Haizal dapat menerima dia sebagai sahabat.
      “ Tolong aku… buat Keysha jatuh cinta dekat aku. Boleh kan? Ala senang ja bukannya susah mana pun. Kau kan kawan aku, kena la bantu aku.” Kerja yang dilakukan oleh Zafirah terhenti sebaik sahaja dia mendegar kata-kata Haizal. “ Ok, kalau itu boleh buat arrogant awak hilang. Saya akan bantu awak Cuma dengan satu syarat.” Haizal dan Zafirah saling berpandangan lalu berbalas senyuman.
     “ Syarat apa pula? Ok, aku sedia melakukan syarat itu.” Haizal turun daripada kerusi yang dinaikinya untuk mengelap tingkap lalu duduk bersebelahan dengan Zafirah.
    “ Baru kali ini, dia layan aku macam ni. Akhirnya aku dah buat arrogant dia semakin menghilang. Tapi kenapa dengan aku… adakah aku telah jatuh cinta dekat dia. Kenapa aku rasa cemburu,kenapa aku rasa berat untuk membantu dia, kenapa aku rasa sayang dekat dia.” Zafirah bermonolog dalaman lalu mulai berkhayal.
     “ Fira!” Zafirah tersedar daripada lamunannya sebaik sahaja Haizal menyergahnya.           “ Pertama kali dia panggil aku dengan nama panggilan aku.” Sekali lagi Zafirah bermonolog dalaman sambil tersenyum puas.
    “ Maaf, saya… syarat dia, awak kena buang arrogant awak dan layan kami semua dengan baik. Terutamanya orang yang lebih tua dari awak. Kalau saya dapat tahu awak langgar syarat ni, saya tak akan bantu awak lagi. Awak usaha la sendiri untuk mendapatkan cinta si Keysha tu.” Haizal mengangguk menandakan dia memahami syarat yang diminta oleh Zafirah lalu bangkit dari duduknya keluar daripada makmal tersebut meninggalkan Zafirah yang sedang membuang sampah di belakang makmal.

Setelah menyiapkan denda yang dikenakan oleh Cikgu Halim sebentar tadi, beberapa minit kemudiaan jam loceng berbunyi menandakan subjek biologi telah pun berakhir. Zafirah tersenyum puas tatkala melihat kelakuan Haizal kepada rakan sekelasnya mulai berubah sedikit demi sedikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me