Tumblr Scrollbars

My Friend

Khamis, 7 November 2013

Tentang Kita ( BAB 6 )


BAB 6
      
      “ Ada orang dah jatuh cinta dengan budak sombong tau. Dia senyum seorang-seorang, berkhayal seorang-seorang. Aku tengok kamu berdua macam saling jatuh cinta ja, buktinya sanggup pula dia terima syarat kau dan kau pula sanggup pula tolong dia. Padahal hal-hal cinta ni bukan kau anti sangat ka?” Seperti biasa,Zira akan menyakat Zafirah sebaik sahaja sampai ke sekolah.
        “ Sah! Korang berdua memang dah jatuh cinta antara satu sama lain. Ala, dia tu sengaja ja minta kau tolong dia untuk buat pa nama Keysha ka jatuh cinta dekat dia. Padahal hakikatnya, dia nak berdua-duaan dengan kau. Ai, yang seorang ni pun sama tengah angau tersenyum-senyum pula baca surat dari admire dia tu” Tambah Maya lalu menyakat Mira yang sedang membaca surat dari peminat rashsianya.
      “ Apa la Korang berdua ni, asyik fikir pasal benda tu ja. Aku pergi sekolah bukan sebab tu ok aku pergi sekolah sebab nak belajar bukan bercinta. Lagi satu, aku belum jatuh cinta lagi la dekat dia, dia pun sama dia Cuma suka dengan Keysha ja sepupu si Layka tu. Aku nak arrogant dia hilang sebab tu aku bagi dia syarat.” Tegas Zafirah, membuatkan rakan-rakannya terdiam.
     “ Eh, kau marah ka Fira? Sorry, aku tak sengaja. Aku…” Kata-kata Maya terhenti sebaik sahaja Zafirah rebah di atas lantai. Suasana 5 Harmoni mulai menjadi huru-hara, Haizal yang baru sahaja masuk ke dalam kelas meletakkan beg sekolahnya di atas meja dan segera mengangkat Zafirah masuk ke dalam bilik rehat ditemani oleh Zira, Maya dan Mira. Manakala Rafiq segera memberitahu guru mereka mengenai keadaan Zafirah.
Jelas kelihatan muka dan telapak tangan Zafirah mulai berpeluh-peluh. Sementara menunggu doktor masuk ke dalam bilik rehat tersebut mereka menemani Zafirah yang sedang tidur lena di atas katil bilik rehat sekolah tersebut. Secara sembunyi, mereka bertiga mencuri pandang ke arah Haizal yang kelihatan gelisah dan risau itu.
         “ Haizal… boleh tak kami tanya awak sesuatu?” Zira mulai bersuara setelah hampir 3 minit mereka berada di bilik rehat itu. Haizal yang duduk di kerusi di sisi Zafirah terus sahaja tersedar daripada lamunannya. Dari tadi dia hanya memandang ke arah wajah Zafirah yang pucat itu.
     “ Tanya apa?”
      “ Awak sebenarnya sukakan Zafirah kan? Cuma awak takut, dia tak terima awak?” Sambung Maya.
 Haizal segera bangkit dari duduknya sebaik sahaja cikgu Umairah bersama dengan seorang doktor masuk ke dalam bilik rehat tersebut. Mereka berempat keluar daripada bilik rehat tersebut sebaik sahaja cikgu Umairah menyuruh mereka untuk masuk semula ke dalam kelas. Mereka berempat berjalan beriringan, Zira dan Maya setia menanti jawapan daripada Haizal.
      “ Aku tak sukakan dia. Aku dan dia Cuma kawan biasa ja, aku Cuma minta tolong dengan dia sebagai balasannya aku kena ikut syarat-syarat dia.” Jawab Haizal lalu duduk semula di tempat duduknya.
        Zira dan Maya mencebik mendengar jawaban daripada Haizal. “ Ini la yang diperkatakan indah khabar dari rupa. Mulut kata lain hati kata lain. Apa la diorang berdua ni.” Maya sempat berbisik sesuatu kepada Zira dan Mira. Zira mengangguk manakala Mira hanya menggeleng kepala.
     “ Kamu dah sedar, kamu baik – baik sahaja kan?” Setelah hampir sejam tidak sedarkan diri, perlahan-lahan Zafirah membuka matanya lalu menguntumkan senyuman kepada Cikgu Umairah sebaik melihat wanita yang berusia dalam lingkungan 20 an itu.
     “ Saya ok cikgu. Apa yang jadi dekat saya cikgu?” Perlahan-lahan Zafirah bangkit dari baringnya lalu duduk bersandar di belakang katil hospital itu.
    Cikgu Umairah duduk bersebelahan dengan Zafirah lalu memegang tangan gadis itu dengan erat. Zafirah kaget melihat kelakuan cikgu Umairah kepada dirinya. “ Kata doktor kamu Cuma kepenatan sahaja. Zafirah cikgu tanya kamu, jawab jujur ok.” Jantung Zafirah mulai berdegup kencang sebaik sahaja mendengar kata-kata cikgu Umairah.
   Zafirah hanya sekadar mengangguk. “ Siapa yang buat tangan dan kaki kamu lebam dan biru ni?” Soal cikgu Umairah lalu menyelangkan tangan Zafirah.
   “ Saya jatuh cikgu, saya tak apa-apa.”
   “ Cikgu dah tahu semuanya Zafirah, kamu jangan la sembunyikan masalah kamu dengan cikgu. Tempoh hari kamu tak datang ke sekolah hampir dua minggu sebab mak kamu masuk hospital disebabkan ayah kamu kan. Yang ni pula tangan dan kaki kamu lebam disebabkan ayah kamu juga kan? Cikgu tahu semua ni disebabkan adik kamu. Adik kamu yang selalu mengadu dekat cikgu.” Air mata Zafirah mulai mengalir di pipinya, tanpa pengetahuan mereka Haizal sedang mencuri dengar perbualan mereka berdua disaksikan oleh Zira dan Rafiq yang sedang membantu guru mereka mengangkat buku latihan memandangkan mata pelajaran pertama pada hari itu telah berakhir.
   “ Awak, rasa kan Haizal tu suka tak dekat Zafirah? Sebab saya tengok dia tu selalu risau dengan keadaan Zafirah kalau sesuatu yang buruk terjadi kepada dia. Contohnya tempoh hari, first time dia masuk dalam sekolah ni bukan main lawan cakap cikgu Halim hanya disebabkan dia backup si Zafirah tu. Hari tu pun sama juga nasib baik dia tak bergaduh dengan kekasih gelap si Layka tu. Hari ni pula bukan main dia risau tengok si Fira pengsan hinggap sanggup angkat si Zafirah tanpa tunggu cikgu masuk ke dalam bilik rehat dekat bawah tu. Tadi awak tengok sendiri kan, sanggup pula dia stalker si Fira tu.” Tidak puas dengan jawaban daripada Haizal, Zira mulai menyoal Rafiq pula sambil meletakkan jari telunjuk kanannya dibawah dagunya.
    “ Rasa-rasanya ya kot. Selalunya kan kalau seorang lelaki tu, betul-betul suka atau cinta dengan seorang perempuan ni dia akan buat apa yang si Haizal buat dekat c Fira tu.”  Jelas Rafiq lalu berbisik kea rah anak telinga milik Zira.“ Tapi saya tengok diorang dua tu memang serasi.” Bisiknya lalu meneruska langkah menuju ke dalam kelas.
     “ Setuju!” Zira menggengam tangan kanannya lalu bersemangat.
Pulang sahaja dari sekolah, seperti biasa Zafirah akan menunggu adik-adiknya di luar perkarangan SK Indera. Panas terik pada hari itu membuatkan kepala Zafirah semakin pening, dia meletakkan tangan kanannya di atas kepala lalu mengurut-urut kepalanya. Beberapa minit kemudiaan, panas terik yang membahang dirinya mulai terasa terlindung. Dia kaget apabila melihat Haizal yang sedang memegang sekaki payung melindunginya daripada panas terik yang melanda.
     “ Terima kasih. Terima kasih atas segalanya… awak dah banyak tolong saya. Tapi saya… Cuma kenakan syarat dekat awak kalau awak nak minta tolong dari saya. Maafkan saya.” Kedengaran suara Zafirah begitu lemah tatkala mengucapkan kata terima kasih dan maaf kepada Haizal.
      “ Sama-sama.Kau tak payah la nangis bagai. Aku temankan kau di sini pun sebab aku nak tanya kau, macam mana dengan rancangan kita. Maksud aku apa rancangan kau nak buat Keysha jatuh cinta dekat aku?” Zafirah mengeluh sebaik sahaja mendengar kata-kata Haizal, hatinya bagai bunga yang layu sebaik sahaja Haizal menyebut nama Keysha dalam perbualan mereka.
    “ Kenapa la dengan dia ni, aku sakit-sakit macam ni sempat lagi dia nak tanya pasal tu.” Monolog Zafirah sambil meninjau-ninjau ke dalam sk Indera, kelihatan adiknya sudah pun menghampiri keluar daripada sekolah tersebut.
     “ Maaf Haizal, saya akan fikirkan malam ni. Maafkan saya sebab hampir seminggu awak minta tolong dekat saya tapi saya belum laksanakannya. Bye…. Assalamualaikum.” Perlahan-lahan Zafirah berganjak pergi dari situ meninggalkan Haizal yang masih berdiri kaku. Tanpa disedari, air mata Zafirah mengalir setitik demi setitik dari kelopak matanya. Dia segera mengelap air mata tersebut lalu tersenyum. “ Aik, yang dia emo sangat ni apasal?” Haizal sempat bermonolog dalaman lalu pergi dari situ dan masuk ke dalam keretanya.
       “ Kenapa dengan aku ni… baru empat bulan ja dia masuk sekolah. Baru seminggu kami jadi kawan, tak kan aku dah jatuh cinta dekat dia. Kenapa ni Zafirah Syatina, hilangkanlah rasa cinta tu kau tak layak dengan dia Zafirah. Dia tu kacak,anak orang kaya sesuai dengan Keysha ja. Aku pula miskin,selekeh pula tu.” Zafirah bermonolog dalaman sedar tidak sedar dia telah pun duduk di dalam bas awam tersebut menuju ke rumahnya.
Sesudah sahaja menjamu makan malam,seperti biasa Zafirah akan mengulangkaji pelajaran memandangkan SPM akan berlangsung tidak lama lagi. Puan Akma masuk ke dalam bilik Zafirah lalu duduk di atas katil milik anak gadisnya itu, Zafirah memberikan senyuman kepada ibunya lalu bangkit dari duduknya dan baring meletakkan kepalanya di atas pangkuan ibunya.
       “ Mak, terima kasih lahirkan Fira di atas muka bumi ini. Merasakan kebahagiaan hidup,persahabatan, kekeluargaan. Fira janji dengan mak, Fira akan sentiasa berusaha untuk mendapatkan keputusan yang baik dalam SPM supaya Fira boleh jadi doktor lepastu Fira akan belikan mak sebuah rumah banglo yang besar paling kecil pun kondominium yang mewah.” Zafirah menggenggam tangan ibunya dengan erat lalu Puan Akma mengusap lembut kepala anaknya itu.
      “ Terima kasih sayang. Mak beruntung dapat anak macam kamu, dah la cantik, bijak. Terima kasih juga sebab sedarkan mak yang ayah kamu tu patut ceraikan mak.” Zafirah bangkit lalu memeluk ibunya dengan erat.

(^___^)
            
“ Nah spesial untuk awak.” Sebelum bergerak ke kantin, Zafirah sempat memberikan sehelai kertas yang berlipat kepada Haizal yang sedang berbincang dengan rakan-rakannya.
Haizal membuka kertas yang dilipat itu perlahan-lahan lalu tersenyum puas sebaik sahaja membaca isi kandungan kertas yang ditulis oleh Zafirah.

Awak, ni saya ada bagi senarai cara buat Keysha
Jatuh cinta dekat awak, saya harap ianya dapat
membantu awak ^_^
1.   Ajak dia date budak perempuan memang suka cara  macam ni buat date yang romantic punya.
2.   Awak bagi apa yang dia suka
3.   Contact dia tanya khabar dia
4.   Kalau boleh luahkan la yang awak cintakan dia
Ok. Itu ja yang saya rasa awak perlu lakukan ^_^

Haizal tersengih-sengih sebaik sahaja membaca surat yang ditulis oleh Zafirah, rakan-rakannya saling berpandangan melihat keadaan Haizal yang tersenyum-senyum sendirian itu.
       “ Zafirah, kau ok tak ni? Aku tengok kau lain macam ja, selalunya kau yang banyak mulut. Kali ni kau pula yang diam seribu bahasa. Janganlah macam ni firah kitorang tak suka la tengok Fira yang ini.” Mira mengeluh sebaik sahaja melihat Zafirah yang diam seribu bahasa, fikirannya ligat berfikir cara membantu Haizal membuat Keysha jatuh cinta dengan lelaki itu.
         “ Maaf…maaf. Korang tak pelik tak dengan Haizal? Dia suruh aku bantu dia buat Keysha jatuh cinta dekat dia. Tapi tempoh hari, kali pertama kami berjumpa aku tengok Keysha memang dah suka dengan Haizal la. Siap suruh Haizal temankan dia lagi shopping tapi Haizal menolak dia temankan aku balik pula. ISHH!! Aku bingung la dengan si Haizal tu pelik bin ajaib betul.” Rasa curiga dalam diri Zafirah mulai menerpa, lagak seperti seorang pembahas Zafirah bangkit dari duduknya lalu mengeluh.
     “ Betul juga apa yang kau kata tu. Jangan-jangan dia buat semua tu…” Kata-kata Maya terhenti. “ Sebab dia dah jatuh cinta dekat kau sebenarnya!” Tambah Zira sambil mengangkat jari telunjuk kanannya.
     “ Sudah….sudah! Tiada la semua tu, sekarang kita study dulu baru fikir pasal cinta-cinta ni.” Tiba-tiba sahaja mood Zafirah Syatina berubah dan segera menukar topik. Ketiga-tiga orang rakannya berasa pelik dengan perubahan perangai Zafirah Syatina yang berubah drastik.
        “ Tadi, bukan kau ka yang mulakan dulu. Pelik la kau ni.” Mira yang hanya berdiam diri tiba-tiba sahaja bersuara dengan nada yang tinggimembuatkan Zira,Maya dan Zafirah Syatina kaget dengan kelakuan Mira sebentar tadi.
       “ Maaf,aku tak sengaja.” Sambung Mira dengan riak muka yang bersalah. Zafirah memberikan senyuman kepada Mira lalu Mira membalas senyuman itu.
       “ Aku pun sama, aku pun nak minta maaf juga. Aku yang mulakan topik ni dan aku marah-marah korang pula.” Zira dan Maya bangkit dari duduk mereka lalu memeluk Mira dan Zafirah. Kelakuan mereka membuatkan orang yang lalu-lalang di kawasan kantin tersebut tertumpu kea rah mereka.
Layka bersama dengan rakan-rakannya, Suzie, Rika, Amy dan Cristina menghampiri empat sahabat tersebut lalu bertepuk tangan melihat mereka berpelukan. Perlahan-lahan pelukan mereka terlerai apabila menyedari geng LSRAC berada di hadapan mereka melayan gedik masing-masing.
         “ Wah! Budak selekeh dan kawan-kawannya buat reunion la. Tak ajak kitorang pun, eh dengar-dengar mak kau dah kena pecat kan. Padan muka korang kan, siapa suruh asyik minta duit ja dengan papa aku tengok apa yang jadi. Kena pecat, bertambah miskin dan selekeh la keluarga kau kan. Lagi satu aku nak bagi kau satu pesanan dari cousin…. Kata-kata Layka terhenti sebaik sahaja Zafirah menapak ke hadapan lalu menyimbah muka Layka menggunakan air sirap yang dibelinya sebentar tadi.
       “ What’s wrong with you ugly betty. You want a fight? Huh? You want it right? I can give you, if you want!” Layka kaget dengan kelakuan Zafirah sebentar tadi, baju pinafore yang digunannya habis basah dengan air sirap berwarna merah itu. Hampir semua orang yang menyaksikan kejadiaan itu tertawa terkekek-kekek. Termasuk Zafirah Syatina,Zira,Mira dan Maya.
        “ Ini Malaysia la bukannya New York atau Amerika. Apa la kau ni, kau yang buat diri kau jadi macam ni tau. Bukannya aku, lain kali tengok orang siapa yang kau nak hina. Kau boleh hina aku tapi kau jangan pernah nak hina keluarga aku lebih-lebih lagi mak aku. Dengar sini, kalau kau nak tahu ayah kau tu yang bagi mak aku duit, bukan mak aku yang berhutang dengan dia. Kalau kau nak tahu juga, ayah kau tu dah banyak bagi rasuah dekat…” Kata-kata Zafirah terhenti sebaik sahaja Layka memberi tamparan yang kuat pada pipi Zafirah sehingga membuatkan pipi Zafirah bengkak dan merah.
       “ Layka! Sudah la, teruk dah ni.” Suzie segera menghampiri Layka lalu memegang tangan rakannya dengan erat. Zafirah tersenyum puas sambil memegang pipinya tatkala melihat Layka yang dalam keadaan marah yang membara. Bagai gunung berapi yang akan terletus bila-bila masa sahaja.
        “ Kau tahu pula,marah aku kalau aku hina ayah kau macam ni. Apa yang kau sedang rasa begitu jugalah dengan apa yang orang kau selalu hina rasa! Tu belum cukup lagi tu, kenapa? Nak bunuh aku? Bunuh la aku tak takut pun.” Hampir seluruh kawasan kantin menjadi riuh-rendah dengan pergaduhan yang terletus antara Zafirah dan juga Layka. Sekali lagi, Zafirah mencuba untuk membuat marah Layka semakin membara.
Layka menolak Suzie ke tepi lalu membuka kasutnya untuk melakukan hasratnya. Zafirah setia menanti apakah yang akan Layka berikan kepadanya nanti. Manakala Mira,zira dan Maya berasa risau dengan apa yang akan Layka lakukan terhadap sahabat mereka itu.
         “ Sudah-sudah la tu Layka, apa yang kau tak puas hati dengan Zafirah ni? Setahu aku, sepanjang lima bulan aku sekolah di sini dia tak pernah pun cari pasal dengan siapa-siapa. Sudah la tu nanti cikgu Amran datang lagi naya kamu dua, pergi bersihkan baju kau yang melekat ni. Rika,Amy,Suzie,Cristina pergi bawa kawan kamu bersihkan baju dia yang kotor ni.” Mahu sahaja Layka menghayunkan kasut yang berada di tangan kanannya di kepala Zafirah, Haizal datang lalu segera mengambil kasut yang berada di tangan Layka. Haizal mencuba untuk meredakan kemarahan Layka dan memujuk gadis kacukan jepun itu. Rika dan Suzie yang meminati Haizal sempat mengenyitkan mata ke arahnya sebelum menarik tangan Layka menuju ke tandas. Terserlah kegedikan mereka.
Zafirah menjeling tajam kea rah mereka berlima lalu duduk semula di kerusi kantin tersebut untuk menenangkan dirinya yang gusar itu. Zafirah menarik dan menghembuskan nafasnya lalu mulai meneguk segelas air mineral kepunyaan Mira. Mira turut duduk bersebelahan dengan Zafirah lalu mengosok-gosok belakang Zafirah untuk menenangkan dirinya. Maya dan Zira tidak henti-henti tertawa terkekek-kekek melihat Layka yang basah kuyup itu.
          “ Nasib baik awak datang tepat pada masanya, kalau tak mesti kepala Zafirah benjol disebabkan si Layka tu.” Zira berdiri bersebelahan dengan Haizal yang sedang duduk melutut di sebelah Zafirah sambil anak matanya tajam merenung pipi Zafirah yang bengkak dan merah itu. Zafirah tidak menyedari bahawa Haizal sedang memberi perhatian terhadap pipinya yang bengkak dan merah itu, dia hanya melayan marahnya yang belum reda lagi.
          “ Ok, girl’s. Aku kena pergi ni, jaga Zafirah aku baik-baik tau. Jangan biar dia kena buli atau kena hina macam ni. Kalau kamu semua tak dapat lawan orang yang hina dia, panggil aku. Bye..bye.” Haizal bangkit dari duduknya untuk beroleh pergi dari situ lalu mengingatkan Zira,Mira dan Maya untuk menjaga Zafirah jika sesuatu berlaku kepada gadis itu.

          “ Eh, dengar tak apa dia cakap tadi? Atau aku yang salah dengar?” Zira mencuba untuk meyakinkan dirinya dengan apa sahaja yang baru Haizal katakan kepada mereka. “ Jaga Zafirah aku baik-baik, weyh beb Zafirah aku la bukan Zafirah ja, siap ada aku dia lagi selalunya kalau orang cakap macam tu untuk orang special  bagi dia ja. Serius giler macam ni, aku pun ikut bingung la dengan dia tu. Dia ni kacak,kaya pandai pula tu tapi pelik la susah juga orang pelik macam ni. Zafirah jangan-jangan betul la apa yang kami agak, dia memang jatuh cinta dekat kau.” Tambah Maya, Mira hanya sekadar mengangguk. Dalam diam Zafirah tersenyum. Senyuman yang penuh makna dan hanya dia sahaja yang mengetahui apa maksud di sebalik senyuman itu.


                                                    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me