Tumblr Scrollbars

My Friend

Sabtu, 9 November 2013

Tentang Kita ( BAB 7 )



BAB 7

Selesai sahaja menghadiri kelas tambahan, Haizal menunggu Zafirah di pusat membeli-belah Kaira. Jam berjenama Casio yang berada di pergelangan tangannya sesekali dikerlingnya, hampir 30 minit dia menanti gadis tersebut namun tidak muncul-muncul juga.
                “ Maaf, saya lambat. Kenapa awak tak masuk dalam, panas terik ni. Nanti habis kulit awak yang putih gebu tu jadi hitam.” Zafirah yang baru sahaja sampai ke dalam pusat membeli – belah Kiara tercungap-cungap kerana kepenatan berlari. Tanpa disedari tergaris satu senyuman yang lebar di bibir Haizal. Zafirah memetik-metik ibu jarinya untuk menyedarkan Haizal daripada lamunannya.
                “ Apasal dengan kau ni, lambat sangat la. Ni yang aku malas jadi budak tak sombong ni, aku tak boleh la jadi tak arrogant. Aku langgar salah satu sayarat kau k. Tengok kalau aku tak arrogant habis kepala aku kena pijak. Jom masuk aku tak sabar nak jumpa Keysha ni.” Zafirah kaget dengan kata-kata daripada Haizal, sifat sombong dalam diri Haizal kembali menghambat lelaki itu. Zafirah mencebik lalu berjalan beriringan dengan Haizal.
Sampai sahaja di sebuah restoran western Zafirah dan Haizal mengambil tempat di satu sudut bersebelahan dengan dinding restoran tersebut lalu duduk berhadapan, belum sempat Zafirah ingin mengambil pesanan. Haizal mengetuk meja makan tersebut membuatkan pelayan yang sedang berdiri tegak bersebelahan dengan Zafirah mencebik.
        “ Kau dah lupa ka motif kita datang sini ha? Aku ajak kau datang sini untuk makan atau untuk lakukan rancangan kita ni? Sudah kau pergi cari tempat duduk yang lain kalau tak pun pergi keluar dari restoran ni pergi tempat kegemaran kau ka beli baju baru untuk diri kau yang selekeh tu ka. Pergi sana cepat sebelum Keysha datang sini. Habis hancur rancangan kita ni!” Zafirah mengetap bibirnya lalu bangkit dari duduknya, luluh hatinya sebaik sahaja mendengar kata-kata Haizal yang kasar itu. Dia merasakan bahawa seolah-olah dirinya dihina oleh lelaki yang berada di hadapannya itu, timbul pula suatu perasaan cemburu dalam hatinya tatkala mendengar nama Keysha yang dibangga – banggakan oleh lelaki yang sedang membuatkan dia seolah-olah jatuh cinta.
Zafirah mulai berganjak pergi dari situ meninggalkan Haizal yang sedang mengemaskan rambutnya yang berpacak itu. Haizal tidak mengendahkan Zafirah yang sedang beroleh pergi dari situ, langkah Zafirah terhenti sebaik sahaja Haizal menyeru namanya.
        “ Dia ni pelik la apa yang dia nak dari aku ni? Aku keluar dia suruh masuk balik, nak bodoh-bodohkan aku ka apa dia ni?” Monolog Zafirah lalu memulakan langkahnya kembali kea rah Haizal.
         “ Ala kau ni, ni yang aku cair ni muka monyok ja aku minta tolong dekat kau ni. Kau suka dekat aku kan sebenarnya? Kau cemburu dengan Keysha juga kan?” Sebaik sahaja Zafirah kembali semula duduk di hadapan Haizal, Haizal rasa bersalah dengan riak muka Zafirah yang berubah itu. Perlahan – lahan Haizal mengangkat dagu Zafirah yang tunduk itu lalu memberikan bertalu-talu soalan kepada gadis berikat rambut separuh itu.
          Zafirah menepis tangan Haizal lalu menggosok-gosok dagunya yang baru sahaja sebentar tadi dipegang oleh Haizal. “ Eee… awak ni kan kalau ya pun janganlah pegang-pegang, kita bukan muhrim kalau orang lain Nampak awak tak malu ke? Jangan perasan la saya tak suka dekat awak pun apa lagi nak cemburu dengan si Keysha tu. Saya rasa… saya rasa sensitive ja awak cakap kasar dekat saya macam tu. Macam menghina diri saya ja, sudah – sudah sekarang ni saya keluar ada barang yang saya nak beli dan awak tunggu sini kalau ada apa-apa hubungi saya.” Zafirah bangkit dari duduknya dan sempat membuat isyarat tangan telefon sebelum beroleh pergi dari situ.
               Haizal mencebik sebaik sahaja kelibat Zafirah tidak kelihatan. “ Sekurang-kurangnya apa salahnya kalau kau cakap bye dengan aku. Kalau kau marah macam ni, bertambah cantik pula aku tengok. Apasal dengan aku ni jadi mamat bunga la pula, tak boleh jadi macam ni aku kena jadi arrogant ja. Kalau aku jadi mamat bunga, tak pasal-pasal pula aku kena main dengan perempuan. Pandai kau Zafirah buat aku cair macam ni, kau tunggu ja nanti karang aku pula yang buat kau cair. Cair melebihi cair aiskrim!” Haizal bermonolog dan tanpa disedari segaris senyuman dibibirnya mulai kelihatan tatkala dia dibuai khayalan akan wajah Zafirah sedang berada dihadapannya.
           “ Dah tunggu lama?” Beberapa minit kemudian Keysha muncul lalu duduk berhadapan dengan Haizal. Haizal khusyuk dibuai khayalan akan wajah Zafirah sedang berada di hadapannya tanpa menjawab soalan daripada Keysha.
          “ Awak…. Maaf ek saya lewat tadi. Saya ada problem sikit tadi. Ada….” Sambung Keysha sambil merapikan rambutnya yang panjang paras pinggang itu. Omongannya terhenti apabila melihat Haizal yang langsung tidak mengendahkan keberadaannya itu.
           “ Awak… hello! Eh,awak kenapa ni! Sayang!” Keysha mencuba untuk menyedarkan Haizal daripada lamunannya sehingga kesabarannya mulai hilang. Haizal mulai tersedar daripada lamunannya sebaik sahaja Keysha memanggilnya dengan geleran sayang. Persis perempuan gedik yang ingin mulakan perangai gedik mereka.
           Haizal hanya menguntumkan senyuman yang ikhlas kepada Keysha yang mengenakan sepasang gaun berparas lutut yang berwarna merah hati dan mempunyai ribbon di tengah gaun tersebut. “ Apasal dengan aku ni, asyik fikirkan pasal dia ja. Tak boleh jadi ni! aku? Zafirah? Tak,tak,tak! Aku dengan Keysha baru sesuai hmm betul aku dengan Keysha lagi sepadan dari aku dengan si Zafirah tu. Selekeh!” Haizal bermonolog sambil menjuihkan mulutnya. Keysha mengangkat kening kirinya sebaik sahaja melihat riak wajah Haizal yang berubah itu.
Pelbagai ragam manusia yang dapat kelihatan di dalam kedai buku Popular di pusat membeli-belah Kiara itu. Zafirah khusyuk membelek – belek buku sejarah yang berada di tangannya, sedar tidak sedar hanya tinggal dua bulan sahaja lagi peperangan besar antara mereka akan berlangsung apa lagi kalau bukan SPM. Sesekali dia mengerling kea rah jam,hampir sejam tiga puluh minit juga dia meninggalkan Haizal yang berada di Restoran Western bersama dengan Keysha.
                 “ Apasal mamat ni tak hubungi aku, apa dia ingat aku tiada kerja lain ka nak buat. Tunggu dia macam tunggu buah yang hampir masak.” Zafirah mengeluh sendirian sambil matanya tajam melihat skrin telefon bimbitnya. Langsung tiada satu pun panggilan yang tidak berjawab daripada lelaki berlagak itu.
                 “ Datang sini cepat! Sekarang juga! Date kami dah nak habis ni, kau lewat seminit aku tinggalkan kau dalam mall ni tiada kata maaf untuk kau lagi!” Selesai sahaja membayar buku yang dibelinya sebentar tadi, telefon bimbit berjenama nokia yang berada ditangannya berbunyi menandakan mesej telah masuk. Seperti yang dijangka Haizal yang memberikan mesej kepadanya.
Zafirah mencebik tatkala membaca pesanan ringkas daripada Haizal, tanpa berlengah lagi dia segera turun ke bawah untuk kembali semula ke Restoran Western tersebut.
       “ Apalah, dia ni. Dia ingat aku ni kuli dia ke apa? Pandai-pandai ja dia  arah – arahkan aku macam ni. Sudah la aku yang aturkan date dia semua apa, ish memang tak pandai nak bersyukur langsung! Keterlaluan betul!” Keluh Zafirah dalam hati sambil berjalan dengan laju seperti sebuah kereta drift yang sedang berlumba.
        Sebaik sahaja kelibat Zafirah mulai kelihatan, Haizal dan juga Keysha turut  keluar daripada Restoran Western tersebut. Keysha tersenyum sinis sebaik sahaja melihat Zafirah yang sedang berdiri kaku bersebelahan dengan menu Restoran Western tersebut yang diletakkan di atas sebuah meja. “ Terima kasih… sudi date dengan saya, sayang! Esok kita jumpa lagi ek, um jangan lupa malam ni call saya.” Zafirah hanya mampu tersenyum sebaik sahaja melihat kemesraan antara Haizal dan Keysha, persis seperti sepasang kekasih. Sepadan! Dia hanya mampu tumpang gembira dengan kata-kata yang baru sahaja didengarnya daripada Haizal sebentar tadi meskipun dalam hatinya mempunyai sedikit calar tanda cemburu.
          “ All for you sayang!” Keysha sengaja membuatkan Zafirah yang kelihatan ceria itu cemburu. Dia sengaja meletakkan tangannya di sebalik tangan Haizal, meskipun dalam diam Haizal berasa rimas akan kelakuan Keysha itu namun ditahannya juga hanya kerana ingin melihat Zafirah cemburu.
         “ Eh, kau pun ada juga dekat sini rupanya budak selekeh. Dengar-dengar sepupu aku demam gara-gara kau kan.Apa yang kau dah buat dengan sepupu kesayangan aku tu,perempuan? Kau simbah sepupu aku guna air sirap kan ha? Habis malu dia kau kerjakan sampai demam! Hei, kau ni kan memang nak kena la ni yang aku pantang ni aku cakap orang tak dengar! Kau…” Keysha mulai memulakan langkahnya menuju kea rah Zafirah yang sedang berdiri kaku melihat gelagat Haizal dan Keysha. Omongan Keysha terhenti sebaik sahaja Haizal menyentuh bahunya.
      “ Kau ni kan memang dasar perempuan murahan kan! Apasal kau buat sepupu aku macam tu ha! Muka kau tu dah la buruk,selekeh,miskin pula tu. Ada hati nak makan dekat tempat macam ni…”
      “ Aku sedar la aku ni buruk,miskin dan selekeh! Eh muka plastik kau dengar sini baik – baik, bukan aku tau yang nak simbah sepupu gedik ka tu guna air sirap. Tapi, dia sendiri yang nak sangat kena simbah dengan air sirap tu. Siapa suruh hina keluarga aku depan aku, tu balasan dia.” Balas Zafirah lalu mendekatkan dirinya ke arah Keysha, Keysha yang geram akan omongan Zafirah mengetap bibirnya lalu menggenggam kedua – dua belah tangannya.
            Keysha sedia menghayunkan tangan kanannya kea rah pipi Zafirah namun berjaya ditangkas oleh Haizal yang berada di belakangnya. “ Sudah la tu Keysha, jangan la dengar cakap dia ni. Dia ni bukannya betul sangat pun, jom kita pergi dari sini. Saya hantar sayang pula ek. Jom.” Haizal memegang tangan Keysha lalu menarik tangan gadis itu untuk pergi dari situ meninggalkan Zafirah yang masih dalam keadaan marah itu.
           “ Tunggu aku! Kau jangan pergi mana-mana pula.” Haizal sempat memberi amaran kepada Zafirah sebelum beroleh pergi dari situ. Zafirah terduduk di sebuah bangku bersebelahan dengan Restoran Western tersebut untuk menenangkan dirinya. Matanya mulai berkaca-kaca tatkala mendapat penghinaan terhormat daripada Keysha.
Hampir tiga puluh minit dia melayan perasaannya sambil menunggu kelibat Haizal. Perlahan-lahan air matanya mulai jatuh di pipinya yang putih mulus itu. Dia langsung tidak mengendahkan orang yang lalu – lalang melihat dirinya yang dalam kesedihan itu.
          “ Nah!” Beberapa minit kemudiaan, kelibat Haizal mulai kelihatan lalu memberikan sebotol air mineral kepada Zafirah yang sedang menangis teresak-esak itu. Zafirah hanya mengambil botol mineral tersebut tanpa berkata apa-apa.
          “ Kau nangis ka? Maaf la aku kata, kau tak betul tadi. Aku Cuma tak nak kau kena tampar lagi.” Haizal memberikan sehelai sapu tangan kepunyaannya kepada Zafirah dan Zafirah pula hanya berdiam diri melayan perasaannya yang sedih itu.
           “ Awak tak faham perasaan saya. Awak tahu tak betapa sakitnya hati saya selalu kena hina macam ni. Kenapa semua orang benci saya, apa salah saya. Saya tak pernah pun sakitkan hati sesiapa. Kenapa mereka… mereka selalu hina saya macam ni. Awak pun sama… kenapa awak buat saya macam ni, dulu awak kata awak bencikan saya. Kenapa sekarang ni awak selalu lindungi saya? Saya bingung awak…. Saya bingung dengan apa yang awak buat dengan saya.Tolonglah jawab… kenapa awak selalu lindungi saya.. tolonglah…” Air mata Zafirah terus mengalir deras di pipinya, Haizal mengetap bibirnya sebaik sahaja mendengar omongan Zafirah yang sayu itu. Rasa bersalah dalam dirinya mulai menyapa.
            “ Saya lindungi awak sebab saya sukakan awak…. Saya minat dekat awak… semua ciri-ciri perempuan yang saya suka ada dekat awak…” Zafirah tersenyum lalu memalingkan wajahnya di hadapan Haizal, senyumannya semakin lebar tatkala mendengar kata-kata Haizal. Dia sentiasa menanti kata-kata tersebut keluar daripada mulut Haizal. Haizal membalas senyuman Zafirah namun senyuman tersebut hanya sebentar sahaja. Haizal menonjol kepala Zafirah lalu bangkit dari duduknya. Zafirah mencebik lalu memegang kepalanya
              “ Senang ja nak pujuk kau ni sebenarnya bagi ayat-ayat jiwang sikit. Bagi ja ayat-ayat bunga ni terus la kau diam. Senyum sampai ke telinga, jom ikut aku. Aku nak make over kau hari ni. Ni sebagai hadiah aku sebab kau dah berjaya buat Keysha cair dekat aku.” Haizal sempat mengenyitkan mata kirinya kepada Zafirah sebelum beroleh pergi dari situ. Zafirah hanya mengikut langkah Haizal menuju kea rah pusat kecantikan yang berada di tingkat atas bersebelahan dengan sebuah butik baju.
           “ Awak! Tak payah lah make over tu. Jom lah kita pulang,nanti mak saya risau pula saya balik lewat.” Masuk sahaja ke dalam pusat kecantikan yang dimaksudkan,Zafirah menarik baju Haizal untuk menolak hadiah yang diberikan oleh Haizal itu.
           “ Kau ni kan memang anak mak betul la. Pandai-pandai la kau bagi alasan nanti, sekarang ni aku nak date dengan kau pula. Miss tolong ubah penampilan dia ni kuku dia yang panjang ni tolong potongkan, rambut dia yang kusut masai ni pula tolong dandankan biar jadi kemas.” Perintah Haizal lalu duduk di sebuah bangku berwarna turquoise yang berada di hadapan kaunter pembayaran.
Zafirah terpaksa akur dengan perintah Haizal lalu mengikuti pendandan berbangsa cina itu ke dalam sebuah bilik rawatan. Sebaik sahaja masuk ke dalam bilik tersebut Zafirah terpegun dengan warna dan kertas dinding pada bilik tersebut. Terlalu cantik bagaikan berada di dalam sebuah bilik istana.
 Gadis itu hanya berdiam diri sebaik sahaja dirinya sedang didandan. Sesekali dia melemparkan senyuman kepada pedandan berbangsa cina yang berada di hadapannya itu. Sesekali Haizal mengerling kea rah jamnya, hampir dua jam Zafirah berada di dalam bilik itu dan langsung tidak keluar-keluar daripada bilik tersebut.
               “ Apa yang aku cakap dekat dia tadi tu. Kenapa aku pujuk dia dengan cara macam tu, tak kan lah aku betul-betul dah jatuh cinta dekat dia? Betul juga kan apa yang dia cakap tu, apasal aku selalu back up dia ni? Zafirah…Zafirah apa yang kau dah buat dengan aku ha?” Haizal mengimbas kembali apa yang diperkatakan kepada Zafirah sebentar tadi. Sekali lagi tanpa disedari ada segaris senyuman mulai terpancar dari bibirnya.
Khayalan lelaki itu menghilang begitu sahaja tatkala melihat penampilan baru Zafirah di hadapannya. Perlahan-lahan dia bangkit dari duduknya apabila melihat keayuan dan kejelitan Zafirah. Perasaannya bercampur baur melihat wajah Zafirah bagai ada suata aura yang mulai menyapa dirinya. Suatu perasaan yang tidak pernah betul-betul dirasainya.
       “ Adakah kau ditakdirkan untuk aku Zafirah? Jujur hati aku mulai tergerak untuk mencintai kau Zafirah. I love you….Zafirah”. Haizal bermonolog lalu saling berbalas senyuman dengan Zafirah yang berada di hadapannya.

( ^___^ )
                
     “ Beb cantiknya kau, selekeh kau dah tak ada la. Siapa yang buat kau macam ni beb? Kau…” Sebaik sahaja masuk ke dalam kelas selepas rehat, Zira terpegun dengan perubahan penampilan Zafirah. Zafirah hanya tersenyum sehingga menampakkan giginya yang putih itu. Omongan Zia terhenti sebaik sahaja Rafiq dan Haizal berada di belakang mereka.
          “ Tengok la siapa yang buat,si  Haizal tu dia akan selalu ada buat si Zafirah! Dia akan buat Zafirah sentiasa kelihatan cantik dan ceria. Betul tak bro! ” Rafiq menepuk-nepuk bahu Haizal membuatkan muka Zafirah mulai merah padam menahan malu.
Sejurus kemudiaan, kelibat cikgu Maria yang terkenal dengan perangainya yang garang seperti singa masuk ke dalam kelas 5 Harmoni dan sesi pembelajaran selepas rehat berlangsung semula. Zafirah mencuri pandang ke arah Haizal yang berada di sebelahnya, Haizal yang menyedari akan perbuatan Zafirah mengenyitkan mata kepada Zafirah lalu memberikan senyuman yang lebar. Serius terserlah ketampanan Haizal membuatkan hati Zafirah semakin cair. Dia segera memalingkan wajahnya ke hadapan memberikan sepenuh perhatiaan kepada pengajaran cikgu Maria.
                  “ Hai, Zafirah! Boleh kami duduk sini, kami nak merasa juga tengok penampilan baru awak yang serius cute giler macam Barbie doll ni.” Hampir setiap hari Zafirah akan diganggu oleh pelajar di SMK Indera dengan penampilan barunya yang cantik itu apabila menunggu adiknya pulang daripada sekolah. Dia hanya berdiam diri sahaja, dia hanya akan melawan jika mereka akan menyentuhnya.
               “ Sombong la awak ni! Sombong –sombongla lantaklah! Hey,Zafirah jom couple. Serius semua orang akan jealous punya.Awak pun tak akan kena hina lagi kan.” Ketiga-tiga lelaki tersebut semakin berani untuk mendekatkan diri mereka dengan Zafirah. Salah seorang daripada tiga lelaki tersebut yang bernama Zakri sengaja menyentuh bahu Zafirah lalu mengajaknya untuk bercinta.
Zafirah sedaya upaya melepaskan dirinya daripada ketiga-tiga lelaki itu. Hanya mereka berempat sahaja yang kelihatan memandangkan stesen bas tersebut sangat sunyi. Zafirah bangkit dari duduknya untuk melarikan dirinya dari tiga lelaki samseng itu. Namun kekuatannya terbatas sebaik sahaja ketiga-tiga lelaki yang berbadan besar itu mengepungnya. Dia hanya mampu berdoa kepada tuhan agar ada seseorang akan membantunya melepaskan diri dari ketiga-tiga lelaki psiko tersebut.
                “ Tolonglah lepaskan saya, korang nak apa dengan saya ni. Saya tak ada barang berharga la saya miskin. Tolonglah lepaskan saya.” Zafirah mengetap bibirnya lalu merayu untuk dilepaskan dia tiada jalan lain melainkan itu sahaja yang mampu dilakukannya.
               “ Ala, kitorang Cuma nak awak ja. Bukannya nak harta awak. Jom ikut kitorang si manis jelitawan.” Lelaki yang bernama Fadil mula menarik tangan Zafirah dengan kuat. Terasa sesak nafas dalam diri Zafirah, nafasnya tidak dapat teratur sebaik sahaja kerisauan dalam dirinya mulai menerpa.
Doanya termakbul sebaik sahaja seorang lelaki yang berpakaian sekolah menghampiri mereka lalu memberikan buku lima kepada lelaki yang memegang tangan Zafirah dengan erat. Fadli tersungkur jatuh ke tanah, darah dari hidung dan sikunya mulai mulai kelihatan dan  mengerutkan dahinya kerana kesakitan. Zafirah beransur lega setelah melihat Haizal menyelamatkannya daripada ketiga-tiga lelaki tersebut.
             Haizal yang tidak dapat mengawal kemarahannya memberikan pukulan bertubi-tubi kepada Fadli. Zakri dan Rizal mulai berasa gerun melihat rakan mereka yang tidak dapat bermaya untuk berlawan itu. “ Awak, dah la tu. Saya dah ok,sudah la. Awak nak bunuh dia ka apa ni?” Kemarahan Haizal mulai reda tatkala Zafirah menyuruhnya untuk berhenti.
             “ Lu ni siapa sebenarnya? Potong stim betul la, lu jangan! Gua panggil geng-geng gua nanti habis pecah muka lu kami kerjakan. Lu pergi cari perempuan yang murah macam dia ni dekat tempat lain la. Ni gua dan geng-geng gua dah cop mohor dah perempuan ni gua punya!” Rizal mempertahankan rakannya yang cedera akibat pukulan daripada Haizal sebentar tadi.
Haizal menghayunkan tendangannya  kea rah tepat pada perut Rizal, hampir terjatuh lelaki berwajah bengis itu dibuatnya. Zafirah memegang baju sekolah Haizal daripada belakang semakin erat. Dia ingin menghentikan pergaduhan itu namun dia langsung tidak berdaya untuk meleraikan pergaduhan itu.
           “ Gua tak takut pun dengan geng-geng lu semua. Semua pengecut macam maknyah! Yang lu pergi kacau awek gua kenapa! Apa masalah lu semua ha!” Haizal menggertak ketiga-tiga lelaki tersebut. Zafirah memegang baju sekolah Haizal daripada belakang semakin erat dan semakin erat. Dia takut jika ketiga-tiga samseng tersebut akan mencederakan lelaki yang berada di hadapannya itu.
             “ Jangan takut, aku akan kembalikan maruah diri kau. Aku tak akan biarkan mereka semua ganggu hidup kau lagi.”
Zakri yang tidak dapat melihat rakannya diperlekehkan sebegitu rupa segera menghayunkan kaki kirinya kea rah Haizal. Haizal terselamat daripada tendangan itu sebaik sahaja dia berundur ke belakang.
Perlahan-lahan Fadli bangkit dari jatuhnya begitu juga dengan Rizal. Mereka bertiga mulai berkerjasama untuk membalas semula perbuatan Haizal terhadap diri mereka sebentar tadi.Fadli menarik tangan Zafirah dengan kuat sehingga pegangan tangan Zafirah pada baju Haizal mulai terlepas. Rizal dan Zakri mengumpulkan seluruh tenaga mereka untuk memegang kedua-dua belah tangan Haizal.  Haizal tidak lagi dapat melepaskan dirinya daripada kedua orang lelaki berbadan lebih besar daripadanya itu.  
Fadli meramas buku limanya lalu tersenyum sinis ke arah Haizal yang sedang berusaha untuk melepaskan dirinya daripada Rizal dan Zakri. Sejurus kemudiaan, dengan sekuat tenaga yang dikumpulkan sebentar tadi Fadli mulai membalas balik tumbukan yang diberikan oleh Haizal sebentar tadi. Haizal hanya tersenyum sinis dengan pukulan yang baru sahaja diterimanya sebentar tadi.
                “ Hmm, bro itu ja yang kau mampu buat?  Tiada yang power punya lagi ka?  Gua dah lama memang tak kena pukul ni. Bagi la…” Haizal mulai mencabar Fadli tanpa berlengah, sekali lagi Fadli memberikan satu tumbukan pada pipi Haizal. Kali ini dia membalas semula perbuatan yang Haizal lakukan kepadanya sebentar tadi. Rizal dan Zakri melepaskan tangan Haizal dan membuatkan Haizal jatuh tidak bermaya. Dengan sekuat tenaga mereka menerajang badan Haizal yang terbaring kaku bertubi-tubi. Dengan gelak tawa yang nyaring antara mereka bertiga membuatkan trauma dalam diri Zafirah mengenai ayahnya mulai menerpa.
Gadis itu mulai teringat akan perbuatan yang pernah ayahnya lakukan kepada dirinya dan juga ibunya sebelum ayahnya ditahan polis. Zafirah segera menghampiri mereka bertiga untuk menyuruh mereka berhenti namun mereka tidak mengendahkan rayuan Zafirah. Teruk juga apa yang mereka lakukan kepada Haizal sehingga membuatkan badan Haizal mulai terasa sakit. Tulang rusuknya seperti ada yang patah,nafasnya pula mulai tidak teratur dia hanya mempu tersenyum sinis dengan dirinya yang tidak bermaya itu.
                “ Lain kali jangan cabar kami bro… tengok apa yang jadi. Pecah kan, pecah macam kaca. Muka lu pun dah pecah habis dah tu.” Setelah hampir penat memberikan tendangan yang hebat pada badan Haizal, Fadli sempat memberikan amaran kepada Haizal sambil menarik rambut pacaknya itu.
Belum sempat mereka beroleh pergi, perlahan-lahan Haizal yang hampir tidak bermaya bangkit sambil memegang perutnya yang sakit itu lalu membalas semula pukulan yang diterimanya sebentar tadi. Kali ini lebih teruk dari apa yang diterimanya daripada mereka sehingga membuatkan mereka bertiga jatuh pengsan.
Dahi Haizal yang licin itu mulai berkerut menahan sakit dalam badannya,tangannya kananya patah manakala terdapat kesan lebam pada mukanya tulang rusuknya terasa seakan-akan patah dan matanya mulai kabur manakala kepalanya mulai berpinar-pinar. Sejurus kemudiaan, dia jatuh betul-betul di hadapan Zafirah.
            “ Haizal! Haizal… Haizal bangunlah Haizal.” Zafirah segera mendapatkan Haizal yang jatuh pengsan itu lalu meletakkan kepala Haizal di atas pangkuannya. Matanya mulai berkaca-kaca sebaik sahaja dia tidak merasakan degupan jantung dan nadi dalam badan Haizal lagi.
            “ Awak… awak janganlah mati. Janganlah tinggalkan saya… tolonglah janganlah mati. Haizal…”  Zafirah meletakkan tangan kanan Haizal pada pipinya.Air mata Zafirah mulai mengalir jatuh di atas tangan Haizal bagaikan mutiara. Tangisan Zafirah mulai kedengaran namun tiada seorang pun yang melalui kawasan yang sunyi itu. Zafirah mencuba untuk mengerak-gerakkan badan Haizal namun tidak juga berhasil.
          “ Tolonglah jangan mati saya cin…” Kata-kata Zafirah terhenti sebaik sahaja Haizal membuka matanya dan memberikan senyuman yang lebar kepada Zafirah.
           “ Sayang juga kan kau dekat aku rupanya. Kau nangis ka Fira?” Perlahan-lahan Haizal bangkit dari baringnya lalu duduk berhadapan dengan Zafirah. Zafirah segera melepaskantangan Haizal lalu mengesa air matanya. Mukanya mulai kelihatan merah menahan malu.
           “ Awak ni… ni bukan lawak la! Awak cedera teruk ni, jomlah kita pergi Hospital. Saya tak sanggup nak tengok muka awak macam ni…” Haizal meletakkan jari telunjuknya di bibir Zafirah lalu bangkit dari duduknya perlahan-lahan.
         “ Aku dah biasa la! Kau jangan risau la, dulu dekat Kuala Lumpur aku kena lagi teruk dari ini. Nasib baik aku tak koma, yang ni aku ok lagi. Kau ni pun satu yang kau tunggu adik kau dekat sini apa pasal? Sengaja cari pasal kan kau ni. Nasib baik aku ada tau, kalau aku tiada tadi habis la kau kena bawa lari pergi Lombok.” Haizal jalan terinjut-injut diiringi oleh Zafirah. Dia sengaja tidak menjelaskan riak wajah kesakitan meskipun badannya terasa begitu sakit. Sesekali, dia berjalan seperti terhuyu hayang seperti orang mabuk.
        “ Ya la. Saya faham, terima kasih awak! Sekali lagi awak selamatkan saya, maafkan saya sebab… sebab disebabkan saya awak teruk kena pukul macam ni.” Suara Zafirah kembali tidak bermaya, rasa bersalah dalam dirinya mulai muncul.
        “ Kau janganlah nak cair sangat… jangan risaulah aku ok ja ni.”
        “ Kalau aku jadi imam kau, kau terima tak? Kalau aku jadi imam kau nanti tiadalah orang yang berani kacau kau.” Haizal mencuba untuk membuat lawak untuk mengembalikan keceriaan Zafirah.
Gelak tawa Zafirah mulai muncul kembali, keceriaan dalam dirinya mulai timbul. Sampai sahaja di hadapan SK Indera, Misha dan Zarif melambaikan tangan mereka ke arah Zafirah. Tidak ketinggalan Haizal turut melambaikan tangannya ke arah Misha dan Zarif, Zafirah hanya tersenyum lebar melihat gelagat Haizal yang mencuit hati.
          “ Adik kau comel la, macam … kakak dia juga.” Selesai sahaja menyebrang jalan raya ke SK Indera, Haizal memuji wajah Misha dan Zarif tidak ketinggalan juga Zafirah.
         “ Terima kasih.”
          “ Jom aku hantar kamu semua pulang. Tu Pak Ali kesian dia, tunggu lama-lama.” Zafirah hanya mengangguk dengan tawaran daripada Haizal.
          “ Arrogant awak semakin hilang…. Bahkan seperti dah lama hilang…” Zafirah bermonolog dalaman sebaik sahaja kereta milik Haizal yang dipandu oleh Pak Ali selamat sampai ke rumahnya.
Haizal mengerang kesakitan sebaik sahaja masuk ke dalam biliknya. Dia berteriak dengan sekuat hatinya menahan kesakitan dalam badannya. Pak Ali dan Mak Semah berasa begitu khuatir dengan keadaan Haizal yang cedera teruk itu. Berkali – kali Datin Zainab mengetuk-ngetuk pintu bilik putra tunggalnya itu namun tidak juga dibuka. Hanya kedengaran suara Haizal yang mengerang kesakitan sahaja daripada luar.
Perlahan-lahan Haizal bangkit dari baringnya lalu membuka pintu bilik tersebut. Alangkah terkejutnya Datin Zainab sebaik sahaja melihat wajah Haizal yang teruk dibelasah itu. Mata Haizal mulai kabur dari pandangan perlahan-lahan kepalanya turut pusing.

Sejurus kemudiaan, dia mulai rebah jatuh di hadapan ibunya. Kali ini, dia betul-betul tidak tahan akan kesakitan yang dialaminya.Dia sanggup menggadaikan nyawanya asalkan Zafirah mendapatkan maruahnya semula agar tiada lelaki yang berani mendekati gadis yang mulai disayangi dan terpahat dalam hati serta tertulis dalam kamus hidupnya itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me