Tumblr Scrollbars

My Friend

Ahad, 10 November 2013

Tentang Kita ( BAB 8 )




BAB 8

Sinaran matahari pada tengahari itu sungguh terik sehingga terasa bahang kepanasan di seluruh alam. Keliahatan pelbagai bentuk dan warna payung yang dapat dilihat di sekitar kawasan yang terasa bahang kepanasan itu. Mujur sahaja waktu itu,waktu persekolahan tiada siapa yang keluar daripada kelas itu memandangkan Cikgu Amran berada di situ.
Selesai sahaja menjawab soalan yang diberikan oleh Cikgu Amran, Zafirah kembali melabuhkan punggungnya di atas sebuah kerusi kayu berwarna coklat di dalam makmal Biologi. Sejam berlalu, pegajaran dan pembelajaran subjek Biologi pada hari itu telah pun tamat. Pelajar 5 Harmoni kembali ke kelas masing-masing memandangkan hanya tinggal satu lagi subjek pada hari itu.
          Sesekali Zafirah mengerling kea rah kerusi dan meja milik Haizal yang kosong. Rasa risau dalam dirinya semakin menuju ke kemuncaknya namun dipendamkan juga perasaan risau itu. “ Aik, Zafirah… seminggu prince charming kau tak datang seminggu jugalah kau bermuram durja. Macam orang yang baru habis kehilangan suami ja aku tengok.” Seperti biasa, Zira yang suka menyakat rakannya itu membuat tugasnya semula.
          “ Yalah,beb kau ni. Dah la tu jangan la sedih-sedih lagi mungkin dia sakit atau ahli keluarga dia yang sakit. Kalau tak pun dia ada masalah kot. Janganlah risau dia tak lari dari kau punya,dia kan selalu kata macam ni “ aku akan selalu ada untukmu Zafirah” Tambah Maya membuatkan mereka berempat memecahkan ketawa.
            “ Weyh,beb dengar-dengar Haizal tak hadir pergi sekolah sebab dia teruk kena belasah kan. Tapi, lagi teruk orang yang dia belasah tu dia kerjakan. Sampai macam tu sekali dia…” Tiba-tiba sahaja Mira yang berdiam diri dari tadi bersuara, gelak tawa mereka mulai terhenti.
            “ Dari mana kau tahu ni Mira?” Soal Maya dan Zira serentak.
            “ Ala rumours tu dah heboh dah pun satu sekolah. Ada budak yang Nampak time balik sekolah minggu lepas. Habis pecah muka dia dikerjakan, tapi lagi teruk dia belasah orang tu cukup-cukup. Eh, Fira kau kan rapat dengan dia tak kan kau tak tahu hal ni.”
         Zafirah sekadar mengangguk. Mira,Maya dan Zira terlopong saat mengetahui hal itu benar-benar terjadi. “ Maafkan aku sebab… sebab aku tak bagi tahu korang hal yang sebenar. Sebenarnya hal ni terjadi pun disebabkan aku.” Zafirah menundukkan wajahnya lalu memberikan penjelasan mengenai hal yang terjadi kepada Haizal. Beberapa minit kemudiaan, Cikgu Tina guru yang mengajar subjek bahasa inggeris masuk ke dalam kelas dan sesi pembelajaran dimulakan semula.
Keadaan menjadi tegang saat mereka mendengar penjelasan daripada Zafirah. Rasa bersalah dalam diri Zafirah mulai berada di kemuncaknya,konsentrasinya terhadap pelajaran turut terganggu. Perlahan-lahan Zira meletakkan tangannya di atas tangan Zafirah lalu mereka berbalas pandangan dan Zira memberikan senyuman untuk menenangkan hati Zafirah yang gelisah itu.
            “ Sayang… kenapa boleh jadi macam ni? Siapa yang buat sayang macam ni nak kena saman ni, tak…tak bukan kena sama kena gantung terus hmm padan muka diorang buat sayang macam ni.” Haizal terjaga daripada tidurnya sebaik sahaja Keysha masuk ke dalam biliknya. Perlahan-lahan dia bangkit dari baringnya lalu duduk bersandar di kepala katil biliknya yang bersaiz king itu.
           “ Saya ok… jangan risaulah diorang dah kena tangkap kan. Biarlah polis yang buat hukuman dekat diorang, tak payah susah-susah nak saman . Saya baru ja keluar dari hospital semalam jadi hampir sihat sepenuhnya la.” Jawab Haizal ringkas.
          Keysha duduk di atas katil Haizal lalu mengambil makanan kepunyaan Haizal yang sedia terhidang di atas sebuah meja bersebelahan dengan katil milik Haizal. “ Saya suapkan awak eh…awak kan tak sihat lagi. Tengok tu tangan awak masih patah lagi kan. Apa lah orang gaji dekat rumah ni, bukannya nak tolong suapkan. Orang sakit dapat layanan macam ni, keterlaluan betul!” Rungut Keysha sambil menyuapkan bubur ayam ke dalam mulut Haizal.
         “ Kan bagus kalau Zafirah yang suap aku macam ni. Apasal la aku rindu sangat dekat kau ni Zafirah. Apa yang kau buat sekarang ni Zafirah? Kau memang hebat Zafirah… kau hebat sebab kau dah buat aku jatuh cinta dekat kau. Perempuan selekeh macam kau aku suka, happy go lucky tapi kuat nangis.Ya aku rindu tangisan kau, aku rindu nak buli kau dan kerjakan kau cukup-cukup.” Monolog Haizal dalam hati.
            “ Zafirah kalau makan tu elok-elok la tengok dah tersedak. Minum air cepat.” Zafirah segera meneguk air putih yang berada di atas meja makan tersebut setelah berkali-kali dia terbetuk-batuk.
            “ Ya mak, Fira dah makan elok-elok ni. Mesti ada orang yang sedang mengata saya ni kalau tak pun…. Mesti ada orang tengah rindu aku.” Zafirah tersenyum sendirian lalu bangkit dari duduknya setelah selesai menjamu makan malamnya.
Selesai sahaja membantu ibunya mencuci pinggan, Zafirah masuk ke dalam biliknya untuk mengulang kaji pelajaran. Beberapa minit kemudiaan, telefon bimbitnya berbunyi menandakan mesej telah masuk. Dia mencapai telefon bimbitnya yang berada di atas katil lalu tersenyum lebar sebaik sahaja Haizal menghantar pesanan ringkas kepadanya.
              “ Kau rindu aku tak?”
      “ Rindu ^_^ ” Balas Zafirah dengan penuh perasaan.
             “ Kau nak kena tonjol kepala dengan aku lagi kan?            Ala kau ni emo sangat la… aku langsung tak rindu kan kau tahu tak!” Haizal tersenyum puas sebaik sahaja menerima pesanan ringkas daripada Zafirah.
             “ Eh? Apa yang aku tulis ni alamak macam mana nak cover ni” Zafirah menghempaskan badannya di atas katil sebaik sahaja dia tersedar bahawa dia tersilap untuk menjawab pesanan ringkas daripada Haizal.
            “ Perasan la awak ni maksud saya, saya rindu nak kena buli dengan awak. J
      “ Oh,aku sangka kau rindu dekat aku ok lah bye… assalamualaikum. Selamat malam ;)”
      “ Loh, itu ja ? Hmm tu lah sombong sangat kan, oh aku tersedak tadi pun gara-gara kau rupanya. Kau rindukan aku, pandai nak cover bagai. Hmm pi lah!” Zafirah kembali mengulang kaji pelajarannya dengan penuh semangat. Rasa bersalah dalam dirinya mulai menghilang.

 ( ^___^ )

Awal pagi lagi, Haizal bersemangat untuk ke sekolah . Balutan tangannya dibuka menandakan tangannya yang patah telah pun sembuh. Selepas sahaja menjamu sarapannya bersama dengan ibu bapanya dia segera mengambil kunci kereta daripada Pak Ali lalu memandu kereta berjenama BMW itu ke sekolah. Ibu bapanya hanya menggeleng kepala dengan kelakuan Haizal yang keterlaluan itu.
        “ Beb, prince charming kau dah datang. Kau tengok dekat bawah tu, banyak betul kan peminat dia. Serius dia kacak dan bergaya pula tu pandu kereta BMW pergi sekolah. Untung kau kan Fira rapat dengan dia.” Sebaik sahaja masuk ke dalam kelas, Maya segera mengambil tempatnya lalu menjenguk telatah sekumpulan pelajar sekolah perempuan dan lelaki yang mengerumuni Haizal melalui tingkap.
         “ Dia bukan prince charming aku la. Biarlah dia aku tak kesah pun dia kan memang dah dikurniakan paras rupa dan juga kekayaan. Aku tak untung pun rapat dengan dia sebenarnya. Banyak orang tak suka aku sebab diorang tengok aku dan Haizal rapat macam ni. Tapi… aku beruntung dapat kawan macam kau,macam Zira dan juga Mira.” Ujar Zafirah dengan nada yang serius sambil membelek – belek sebuah buku ilmiah.
        “ Jangan la nak emo sangat beb. Aku gurau ja, aku pun sama aku beruntung sangat dapat kawan macam kau,Zira dan Mira. Eh,esok kau ada date lagi tak dengan Haizal? Jom kita lepak esok, dekat tempat biasa.” Balas Maya lalu duduk bersebelahan dengan Zafirah. Zafirah hanya mengangguk lalu memberikan senyuman yang manis kepada Maya. Hanya segelintir pelajar sahaja yang dapat kelihatan di dalam kelas tersebut memandangkan masa masuk ke kelas 30 minit sahaja lagi.
Beberapa minit kemudiaan Haizal masuk ke dalam kelas lalu mengambil tempatnya. Zafirah khusyuk membaca sebuah artikel tanpa menyedari bahawa semakin ramai pelajar yang masuk ke dalam kelas termasuk Zira dan juga Mira.
       “ Apasal kau tak jaga tempat aku sepanjang aku ambil mc ni ?” Rungut Haizal kepada Zafirah sebaik sahaja dia melihat laci mejanya penuh dengan sampah.
      “ Eh? Bila awak sampai?”
      “ Tahun lepas aku sampai, kau ni kan aku kan dah kata kalau aku tak hadir ke sekolah tolong jagakan tempat aku macam aku jaga kau dalam dan luar sekolah.” Haizal bangkit dari duduknya lalu menonjol kepala Zafirah. Zafirah menggosok-gosok kepalanya lalu mencebik.
     “ Sakit lah main tonjol-tonjol kepala ni.”
     “ Ada aku kesah! Pergi buang sampah aku ni cepat, kalau tak aku khawin dengan kau dekat Lombok kang padan muka kau.” Zafirah membuang sampah yang berada di dalam laci Haizal ke dalam tong sampah yang berada di belakang kelas. Zira,Maya dan Mira tertawa terkekek-kekek melihat rakan mereka dikerjakan sekali lagi.
Pada hari itu, Layka ponteng sekolah untuk menemani sepupu kesayangannya membeli-belah di pusat membeli-belah kiara. Hanya itu sahaja pusat membeli-belah yang berada di daerah itu.
     “ You… you tahu tak I dengan Haizal betul-betul hampir berpasangan tau. Hanya tinggal beberapa step ja lagi mara ke hadapan. Teruja tak you?”  Layka memeluk tubuh dan meneggelengkan kepalanya kea rah Keysha yang sedang membelek-belek pakaian di dalam sebuah butik.
    “ Kenapa pula tak teruja ni you? Hmm ni mesti pasal budak miskin tu kan? Dia tu kan memang tau tak sedar diri ada hati nak rampas Haizal dari I.”
    “ Dia tu kan memang tak sedar diri, pelik la apa pasal Haizal rapat dengan dia tu ek? Ni yang pelik ni.” Sambung Layka sambil mengekori Keysha kea rah pakaian lain.
Subjek terakhir pada hari itu ialah subjek Sejarah yang memang terkenal dengan cikgu yang berdisiplin dan menepati masa. Cikgu berketurunan india yang bernama Nirmala itu memang seorang yang sentiasa menepati masa. Pada hari itu, dia telah memberi sebuah tugas untuk membuat peta minda kepada anak muridnya yang berada di 5 Harmoni.
          Hampir seluruh pelajar telah pun keluar daripada bilik darjah tersebut begitu juga dengan Zira dan Maya. Hanya Mira dan Zafirah dan beberapa orang pelajar sahaja lagi yang masih belum menyiapkan tugasan yang diberikan.          “ Cepatlah sikit aku nak date dengan kau hari ni!”
            “ Awak pergi la date sana seorang-seorang, jangan ganggu saya la. Saya belum siap lagi ni.” Haizal menarik kertas Zafirah lalu memberikan kertas tersebut kepada Cikgu Nirmala. Zafirah mencebik lalu mengemas barang-barangnya untuk pulang. Mira juga turut menghantar kertas lukisan lalu mengemas barangnya dan mulai berganjak keluar dari situ.
Zafirah hanya mengekori Haizal daripada belakang menuju ke tempat letak keretanya. Haizal membuka pintu keretanya lalu menyuruh Zafirah masuk ke dalam. Sejurus kemudiaan, Haizal turut masuk ke dalam keretan BMW berwarna hitam itu lalu mula menghidupkan injen keretanya.
          “ Awak nak bawa saya ke mana pula ni? Janganlah laju sangat awak!” Zafirah mengetap bibirnya sebaik sahaja riak muka Haizal begitu serius memandu kereta dengan laju.
          “ Aku nak bawa lari kau ke Lombok sebab aku nak khawin dengan kau.” Jawab Haizal selamba.
Zafirah hanya mencebik sebaik sahaja mendengar gurauan Haizal. Hampir beberapa kali juga dia menguap kerana mengantuk perlahan-lahan matanya mulai tertutup sehinggalah dia tertidur di dalam kereta milik Haizal itu. Kelihatan hujan lebat mulai turun membasahi bumi, Haizal hanya tersenyum melihat Zafirah yang tertidur.
          “ Kau ni kan cantik dari Keysha juga kan sebenarnya. Tapi tu la kau ni selekeh sangat. Kalau kau khawin dengan aku kan best, tak…tak…tak apa yang aku fikirkan ni. SPM aku pun belum lepas, tapi aku akan tetap tunggu kau dan aku akan lamar kau sebaik ja cita-cita aku jadi doktor tercapai. I love you… sayang.” Sebaik sahaja sampai ke destinasi yang dituju, Haizal mengambil sehelai cardigan miliknya yang diletakkan di belakang kereta lalu meletakkan cardigan tersebut di atas badan Zafirah yang kesejukan. Lama-kelamaan Zafirah memang sudah terpahat dalam hatinya, perasaan cinta dan sayang mulai hadir dalam dirinya untuk diberikan kepada gadis yang berada di sebelahnya itu.
Beberapa jam kemudiaan, Zafirah terjaga dari tidurnya lalu menggosok-gosok matanya. Matanya liar melihat Haizal, namun kelibat Haizal langsung tidak kelihatan. Sejurus kemudiaan, kelibat Haizal mulai kelihatan lalu lelaki itu masuk ke dalam kereta. Zafirah bingung melihat penampilan Haizal yang berubah itu.
              “ Bangun pun kau, sangka kau tak pandai nak bangun dah. Sudah turun cepat.” Haizal mematikan injen kereta yang dipandunya lalu menyuruh Zafirah turun dari kereta tersebut.
             “ Mall Kiara lagi?” Soal Zafirah seperti mamai.
              “ Sudah ikut aku, jangan banyak tanya.”
             “ Masuk, kau mesti bagi posing yang cantik punya faham tu! Nahas kau kalau buat posing macam orang selekeh.” Masuk sahaja ke dalam pusat membeli, Haizal mengajak Zafirah untuk masuk ke dalam sebuah gerai gambar untuk mengambil gambar pasangan.
Zafirah tergelak sebaik sahaja melihat foto mereka berdua. Haizal tersenyum melihat gelak tawa Zafirah. Cukuplah hanya melihat gelak tawa Zafirah membuatkan dirinya terasa begitu bahagia meskipun ibu bapanya tidak pernah mempedulikannya.
                “ Awak…. Terima kasih buat stress saya menghilang. Terima kasih, selalu lindungi saya dari bahaya.” Zafirah memberikan senyuman yang lebar kepada Haizal namun Haizal hanya membalasnya dengan senyuman yang sinis.
                “ Toleh belakang. Kau jangan pula pandai-pandai buka rantai ni. Rantai ni menandakan hubungan kita maksud aku persahabatan kita tidak akan pernah putus dan kalau suatu hari nanti aku mati, aku harap kau jaga rantai ni baik-baik macam aku jaga kau. Nahas kau kalau aku dapat tahu rantai ni hilang.” Zafirah tersenyum penuh gembira sebaik sahaja melihat rantai yang diberikan oleh Haizal kepadanya sebentar tadi.
             “ Terima kasih. Awak suka dekat saya kan… ala awak janganlah cover sangat nanti kalau ada orang booking saya macam mana?” Gurau Zafirah.
           “ Turun cepat, jangan banyak cakap.” Zafirah mencebik lalu turun daripada kereta milik Haizal.
           “ I love you…” Luah Haizal kepada Zafirah yang sudah turun daripada kereta tersebut.
          “ Eh, apa dia cakap tadi tu? E…luv…u? Pelik la dia tu. I love you… Haizal.” Luah Zafirah lalu tersenyum lebar lalu masuk ke dalam rumahnya, kelibat Haizal tidak lagi kelihatan. Masing-masing antara mereka berdua sudah menunjukkan bahawa mereka mencintai antara satu sama lain. Cuma ego yang berada dalam diri Haizal dan juga Zafirah yang membuatkan mereka tidak mengetahui bahawa mereka saling cinta mencintai. Keperibadiaan Zafirah yang ceria itu sedikit sebanyak telah membuatkan keangkuhan Haizal semakin berkurang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me