Tumblr Scrollbars

My Friend

Sabtu, 8 April 2017

MINI NOVEL: PLUVIOPHILE (BAB 5)



“TIANA…”
            Tiana terus mendekatkan wajahnya pada Aira saat gadis itu sudah sedar. Digenggamnya erat tangan dingin Aira sebelum dia hadiahkan sebuah senyuman buat gadis itu. Kalau bisa, dia mahu berkongsi kekuatannya pada gadis ini. Sungguh dia kaget dengan sebuah berita yang baru disampaikan semalam.
            “Aku tak mati lagi kan?” Tiana geleng kepala sambil mengetap bibir. Sudah puas dia menangis setelah mengetahui kondisi kesihatan Aira. Sungguh, sukar dia nak percaya kebenaran itu. Luarannya, Aira nampak persis seperti gadis biasa saja tapi rupa-rupanya ada sesuatu yang dirahsiakan dari mereka semua. Tiana terkilan.
            “Kau buat kerja gila kau tahu tak? Kenapa kau tak bagi tahu aku dengan Risha yang kau penghidap penyakit jantung berlubang hah? Kau memang saja kan nak tengok aku sedih? Kenapa kau nak rahsiakan semua benda dari aku Aira? Bukankah kita ni sahabat?” Tiana terus menangis teresak-esak. Melepaskan semua rasa yang terpendam di sebalik keadaan Aira. Hatinya dipagut rasa sayu melihat keadaan Aira yang terlantar di katil hospital itu.
            “Janganlah menangis. Kau nak aku tambah sakit ke?” Tiana geleng. Aira sudah sebak melihat wajah sembap Tiana itu. Air matanya juga jatuh dari tubir mata. Sebak di saat dia merasakan dirinya ini sangat berharga kepada sahabatnya.
            “Macam mana aku tak sedih kalau aku tengok sahabat yang aku sayang jatuh sakit macam ni. Patutlah kan kau selalu tak ada selera nak makan, muka kau makin hari makin pucat dan bila aku tanya kenapa kau tak ada selera kau kata kau nak diet. Diet apa benda Aira? Kau sakit. Kenapa kau buat kita orang macam ni? Aku dengan Risha bersalah tahu tak sebab paksa kau pergi camping tu. Kalaulah aku tahu dari awal yang kau sakit aku akan tarik balik pujukan aku tu.” Aira ketawa kecil melihat Tiana masih membebel sambil terhinggut-hinggut menahan tangis.
            “Kau gelak kenapa? Kelakar ke apa yang aku cakap ni?”
            “Jangan salahkan diri kau Tia. Aku yang bersalah dalam hal ni, kau orang tak tahu pun tentang kesihatan aku. Aku tak berniat nak rahsiakan tapi aku tak nak kau orang risau pasal aku. Cukuplah kau orang tahu aku dengan mak aku ni hidup macam pelarian semata-mata nak lari dari abah aku. Cukuplah kau tahu aku ni mangsa dera ayah kandung aku sendiri.” Tiana terus memeluk erat tubuh Aira. Hatinya luluh mendengar kata-kata sayu Aira itu. Lidahnya sudah kelu untuk terus berbicara. Kuatnya gadis ini. Entahlah andai dia berada di tempat Aira apa yang akan terjadi.
            “Jangan menangis lagi Tia. Kau kawan aku dan kau kena bagi aku kekuatan. Aku tak nak kawan aku lemah. Selama ni pun aku kuat hanya untuk kau orang berdua yang selalu ada di samping aku.” Tambah Aira lagi sambil mengusap lembut belakang Tiana. Air matanya semakin lebat mengalir ke pipi.
            “Aku janji… aku akan selalu ada untuk kau Aira. Kau kan penyelamat aku.” Risha muncul bersama dengan sebuah senyuman sebelum dia peluk erat tubuh Aira. Sungguh, Aira rasa tenang dengan kehadiran sahabat-sahabatnya ini.
            “Sampai bila-bila aku akan selalu jaga kau juga Aira.” Suara Tiana pula sebelum diusapnya air mata Aira.
            “Kalau nak jaga aku jangan nangis boleh? Macam mana kau nak jaga aku kalau kau tak kuat. Ya kan?” Tiana ketawa kecil. Diusapnya kasar air matanya sebelum diusapnya lembut ubun-ubun Aira.
            “Ok, air mata ni kau tak akan tengok lagi. Aku tak akan menangis depan kau lagi.” Aira angguk sebelum senyumannya mati. Dipandangnya wajah Tiana dan Risha silih berganti. Baru dia teringat wajah terakhir yang dia lihat sebelum dia pengsan.
            “Mikhail… Hail tahu ke pasal aku?”
            “Kenapa kalau dia tahu? Dia yang dukung kau sampai ke tapak perkhemahan Aira dan dia jugalah yang dah selamatkan nyawa kau. Tak salahkan kalau dia tahu pasal diri kau? Apa kau tak kasihan dekat dia ke? Sepanjang kau tak sedarkan diri, dia rasa bersalah sangat dengan kau sebab hukum kau macam tu. Aku tahu dia ikhlas nak jadi kawan kau Aira.” Suara Tiana sudah bertukar tegas. Masih segar di ingatannya saat-saat cemas itu. Hail seperti orang hilang punca melihat keadaan Aira. Cuma satu saja, lelaki itu tak pernah tahu dan kenal kisah tragis seorang Aira Sofea. Sungguh, Tiana simpati.
            “Kau tahu kan aku benci dengan manusia yang bernama lelaki?” Soalan dingin Aira itu hanya dijawab dengan anggukan saja. Mereka tahu Aira sangat berdendam dengan insan bernama lelaki sehingga dia tak sedar ada seseorang yang ikhlas ingin menjadi pelindungnya.
HAIL picit dahinya yang sedikit pusing. Minggu ini merupakan minggu yang paling sibuk memandangkan minggu ini merupakan dua minggu akhir sebelum peperiksaan. Sebaik saja mereka selesai membuat perbincangan, mereka membawa haluan masing-masing. May yang terserempak dengan Hail berhampiran dewan terus menerpa ke arah pemuda itu.
            “Hai Hail! Kusut je. Stress ke? Kalau stress aku boleh temankan kau keluar. Kita minum-minum kat luar ke. Kan Sai?” Nusaibah hanya tersengih pabila Hail sudah membuat isyarat mata padanya. ‘Sila jauhkan perempuan ini dari abang.’ Nusaibah faham.
            “Asyik ajak Hail je, tak nak ajak aku dengan Faiz ke?”
            “Aduh, pleaselah aku tak berminat dengan kau orang berdua. So terima sajalah kenyataan itu ya? So, how Hail? Kita…”
            “Lupalah! Aku dah janji dengan abang aku wei kita orang nak pergi hospital jenguk mak su kita orang yang baru lepas pembedahan. Jomlah abang, nanti masa melawat tamat pula. Kesian mak su tunggu kita.” Hail sudah terkial-kial pabila tangannya sudah ditarik kasar oleh Nusaibah menuju ke tempat letak kereta. Tercungap-cungap nafas dua beradik itu.
            “So?” Hail jungkit kening kirinya. Tak mengerti dengan penipuan adiknya itu.
            “So… pergilah hospital. Abang tak nak lawat dia ke?”
            Hail ketawa kecil. Lebih untuk menyedapkan hati sendiri. “Dia dah keluar dari hospital Sai. Sekarang ni abang tak tahu abang nak cari dia kat mana. Number phone tak ada, alamat rumahnya tak ada. Kalau boleh abang nak minta maaf dengan dia sebab buat macam tu. Mesti dia penat sangat sampai pengsan.” Rungut Hail sebelum bersandar di belakang Ducati merahnya. Nusaibah geleng kepala.
            “Dah dua bulan tahu abang cuba nak pikat dia tapi number phone pun tak ada? Apa bendalah abang ni. Tu, cuba tanya Tiana dengan Risha tu. Tup…” Nusaibah mati kata apabila Hail sudah melangkah ke arah dua gadis yang baru keluar dari kafe itu. Dia tersenyum saja dengan tingkah abangnya itu.
            “Awak nak buat apa lagi dengan Aira? Awak jangan lupa tau sebab awaklah Aira sakit. Sekarang ni awak nak tambah sakit dia ke? Paksa kita orang bagi alamat dengan number phone dia?” Marah Tiana. Dia tak suka dengan perangai Hail yang suka memaksa itu.
            “Ok saya minta maaf kalau saya terlalu memaksa kau orang. Tapi, saya cuma nak tahu keadaan dia dari mulut dia sendiri. Saya kesal dengan apa yang saya dah buat dekat Aira. Saya mengaku saya salah sampai dia jatuh sakit.”
            “Kalaulah awak tahu dia tu sakit mesti awak bertambah menyesal dengan apa yang awak dah buat dekat Aira. Kasihan tahu kawan kita orang tu awak buat macam kuli. Salah sikit denda. Apa awak ingat dia tu sihat sangat ke? Itulah awak, sebab tu jugalah Aira jual mahal dengan awak. Sebab perangai awak yang entah apa-apa nilah. Dari Aira terus tambah sakit baik awak jauhkan diri dari dia!” Tegas Risha sebelum dia tarik tangan Tiana agar pergi dari situ. Selagi mereka melekat di situ selagi tu Hail tak mengalah.
            “Sakit? Apa maksud awak Aira sakit? Kau orang, saya merayu tolong ceritakan tentang Aira pada saya. Saya janji saya tak akan sakiti dia lagi. Please?” Rayu Hail lagi. Tiana terus cubit lengan Risha. Pandai-pandai saja beritakan tentang Aira pada lelaki ini. Tak pasal-pasal mereka harus berhadapan dengan lelaki yang membuatkan Tiana simpati. Nasib kaulah senior, suka pada orang yang salah.
“KAU ni memang degil kan Aira! Kau dah tahu kau tu dah nak mati yang kau pergi ikut rombongan tu dah kenapa? Tak pasal-pasal kau terlantar atas katil dan aku pula terpaksa jaga kau tiap-tiap malam. Kau ni tak habis-habis nak menyusahkan aku kan! Kau tahu tak aku risaukan kau Aira! Mak tak guna kau ni tak boleh buat apa-apa untuk kau!!”
            “Mak… Aira… Aira minta maaf mak. Aira cuma nak lari sekejap dari abah. Aira minta maaf sebab Aira susahkan mak. Aira menyesal mak.” Aira sudah memeluk kedua belah lutut ibunya sambil menangis teresak-esak. Bahunya yang sudah ditolak-tolak oleh ibunya dibiarkan saja. Sayu hatinya melihat wajah ibunya sudah bengkak kebiruan ditumbuk oleh ayah durjananya itu.
            “Mak sayangkan kau… mak cuma tak nak kehilangan kau nak. Kau tak sepatutnya lahir dalam dunia ni sebab aku sebagai mak kau tak mampu nak berikan kemewahan seperti mana orang lain Aira.” Puan Muna turut menangis meratapi nasibnya dan anak gadisnya sebelum dia terduduk memeluk erat tubuh cekung Aira itu. Tangisan Aira semakin kuat. Melepaskan semua beban yang ditanggung. Sungguh hatinya sayu dengan kata-kata ibunya itu.
            “Mak jangan cakap macam tu mak. Walau apa pun yang berlaku Aira nak mak tahu yang Aira bersyukur dapat ibu sekuat mak. Aira janji Aira tak akan degil lagi. Aira janji Aira akan bebaskan kita dari abah. Itu janji dan sumpah Aira untuk mak.”
            Aira tarik satu nafas panjang saat memorinya terimbas pada kejadian lima hari yang lalu sebelum dia pulang ke kolej semula. Dia kesat lembut air matanya yang mengalir lagi sebelum dia melangkah masuk ke dalam dewan. Di situlah saja tempat dia tenangkan diri memandangkan dewan itu sudah jarang digunakan pelajar memandangkan dewan baru telah ditubuhkan setahun lalu.
            Sebaik saja dia melangkah, telinganya menangkap bunyi petikan gitar. Langkahnya juga mati di depan pintu. Seorang lelaki yang duduk di atas tangga dewan menjadi perhatiannya. Dia mahu keluar tapi kakinya statik melekat di depan pintu. Memerhatikan lelaki itu. Aira seolah-olah sedang bingung. Dia lekapkan tangannya pada dada, ada debaran tatkala matanya tertancap pada laman wajah lelaki itu. Tapi kenapa? Dia tak pernah rasa debaran sekuat ini lagi. Sesekali lelaki itu menulis sesuatu di atas bukunya sebelum dia petik gitar. Barangkali sedang menulis sebuah lagu.
            “Sampai bila kau nak usya aku Aira Sofea?” Aira terus tersentak saat Hail sudah meletakkan gitarnya di tepi. Lelaki itu sudah merenung tajam wajah Aira yang sudah tertunduk itu. Kenapa tunduk? Kenapa muka tiba-tiba rasa panas dan kenapa hati ini rasa lain macam?
            “Senang hati aku tengok kau dah sihat. Kau apa khabar Aira?” tanya Hail.
            “Memanglah… memanglah senang hati kau sebab kau aku kena serangan jantung gila.”
            “Kau cakap dengan siapa tu Aira? Kau jangan takutkan aku. Aku tengok kita berdua je kat dalam dewan ni. Kau ada kawan imaginasi ke?” Aira terus memandang wajah Hail yang sudah melangkah ke arahnya. Dia berundur setapak ke belakang sebelum dia betulkan kemeja kotak-kotak yang sedikit kusut.
            “Macam gelabah je. Kenapa? Lepas kena dukung dengan aku dah jatuh ke? Berat juga kan kau ni. Tengok macam kurus kering je tapi berat macam angkat dua tan kelapa sawit.” Aira kerut dahi. Dipandangnya kecil besar saja lelaki yang tiba-tiba membuatkan jantungnya berdebar kencang.
            “Kau ni tak boleh diam ke? Aku tak kacau hidup kau pun kan. Boleh tak jangan ganggu aku?” Akhirnya gadis itu bersuara juga. Sudah pastinya dia malu bila terkenangkan kejadian dia pengsan itu.
            “Memanglah kau tak kacau hidup aku tapi kau kacau dalaman aku. Seksa tahu tak bila kau kacau dalaman aku ni. Sudahlah tak ada rasa bersalah lepas ganggu aku.” Hail ambil tempat duduk di tangga berhampiran. Aira yang masih berkerut dahi itu lantas duduk di sebelah Hail. Sempat lagi dicapainya buku Hail tanpa pengetahuan lelaki itu. Kalau Hail boleh kenakan dia apa salahnya dia pula balas dendam.
            “Kau merepek apa ni? Bukan selama ni kau yang selalu ganggu aku ke? Ke mana aku pergi di situ juga kau muncul.”
            “Oh ya? Habis tu yang kau usya aku dekat pintu tadi apahal? Aku rasa dah dua jam aku seorang kat dalam dewan ni tapi tiba-tiba je kau muncul. Kau nampakkan siapa yang ganggu siapa?” Aira cebik. Pandai benar lelaki ini menjawab. Semua lelaki sama saja, tak mahu mengalah dengan perempuan.
            “Manalah aku nak tahu kau ada dalam dewan ni. Dah ni port kegemaran aku nak buat macam mana kan?” Suara Aira sambil membelek buku lirik lagu kepunyaan Hail. Lelaki itu hanya membiarkan saja Aira membelek buku yang tertulis semua isi hatinya.
            “Kita ada test yang sama. Pluviophile… suka dengan suasana tenang, suasana yang nyaman, suasana yang dapat melupakan semua kesakitan yang kita simpan. Tapi ada sesuatu yang buat kita berbeza.” Hail dan Aira saling berpandangan. Lelaki itu tersenyum nipis melihat riak wajah Aira yang penuh dengan tanda tanya itu.
            “Apa?”
            “Perasaan.”
            “Hah?” Hail terus ketawa dengan wajah polos Aira itu. Ini sudah masuk klu kedua dan gadis itu masih bingung. Haruskah dia terus saja berterus terang tentang perasaannya ini memandangkan Aira semakin bingung dengan klu yang dia berikan?
            “Perasaan kita berbeza… itu yang membezakan kita. Kalau aku kata aku nak kawan dengan kau… apa kau suka atau tidak? Kalau aku kata aku suka kau… apa kata hati kau pula dan kalau aku kata… aku rindu kau apakah hati kau juga merindukan aku? Dan…” Hail jeda bila dilihatnya ada air yang bertakung di tubir mata gadis itu. Tapi kenapa? Tak mungkinlah Aira rasa apa yang dia rasa tika ini. Benarkah begitu?
            “Kalau aku kata… aku cin… aku cintakan kau apa kau mampu balas rasa… rasa cinta yang aku lahirkan untuk kau?” Aira terus buang pandangannya di saat air matanya sudah mengalir dari tubir mata. Dia tak tahu kenapa dia menangis tapi kata-kata ikhlas yang terbit dari hati Hail itu menyentak tangkai hatinya. Hatinya tiba-tiba terusik dengan kata-kata Hail itu. Apa sudah jadi?
            “Aku cuma bagi contoh…”
            “Jangan memperbodohkan perasaan seorang perempuan. Hati perempuan memang seteguh karang tapi hati perempuan juga boleh hancur disebabkan sebuah permainan yang dibuat oleh seorang lelaki. Kau nampak dia kuat tapi sebenarnya hanya dia dan hatinya saja yang tahu betapa seksanya sebuah penderitaan.” Hail kaku. Matanya tak lekang dari memandang wajah Aira yang sudah sembap itu. Apa yang cuba disampaikan gadis ini?
            “Kadang-kadang aku tertanya, kenapa cinta itu akan berakhir dengan sebuah penderitaan? Bukankah cinta itu hadir bila mana dua hati saling mencintai dan menyayangi? Bukankah cinta hadir saat dua insan memerlukan antara satu sama lain? Tapi kenapa keindahan itu musnah sekelip mata? Kenapa lelaki itu bertukar menjadi seekor raksasa yang menakutkan? Kenapa dia hukum orang yang dia cinta? Kalau tiada cinta kenapa harus ada sebuah perkahwinan?” Bertubi-tubi soalan dilontarkan pada Hail. Lelaki itu juga sudah tertunduk menekur buku limanya. Kau sedang menderitakah wahai Aira Sofea?
            Lama suasana bertukar menjadi sepi. Aira masih tertunduk membiarkan air matanya mengalir ke pipi. Hatinya sedikit lega melepaskan semua yang terpendam. Dia belek halaman terakhir buku Hail. Seketika dia tersenyum sendiri.
            “Andai masa bisa diputar kembali, aku tak akan pernah mendekatimu kalau sesakit ini mencintai.” Aira ketawa sinis sebelum dipandangnya wajah Hail yang sudah merenungnya dengan renungan tajam.
            “Bodohnya kau ni. Kan? Hail, kalau benar hati kau mencintai dia kenapa kau nak masa tu diputar kembali? Kalau kau betul-betul cintakan dia kenapa kau kesal sebab perasaan itu hadir dalam diri kau? Kau jangan jadi macam aku, aku benci dengan perkataan cinta. Tapi kau, lelaki macam kau layak untuk…”
            “Kalau aku katakan aku nak kau balas cinta aku? Kalau aku katakan perempuan yang aku maksudkan itu adalah kau… apakah kau akan bantu aku lakarkan kisah cinta aku? Takkan Aira? Kau tak akan pernah balas perasaan aku sebab kau benci dengan lelaki. Tapi yang pastinya kebencian itu jelas bila kau mempersoalkan tentang cinta dan penderitaan.” Tegas Hail sebelum dia tarik buku kepunyaannya dari Aira. Gadis itu kembali bisu. Cinta? Hail luahkan perasaan pada dia ke tadi? Tapi kenapa secepat ini? Di saat hatinya baru berteka teki dengan perasaannya sendiri?
            Hail bangun dari duduknya sebelum dia berkemas. Beg gitar digalas di bahunya. Semuanya sudah terbongkar. Sudah dia luahkan semuanya pada Aira yang sudah kaku itu. Aira suka atau tidak itu dia tidak tahu. Apa yang dia tahu, hatinya ini sedikit lega setelah meluahkan semuanya pada Aira.
            “Hail! Macam tu je?” Belum sempat dia membuka pintu dewan, Aira sudah muncul di sebelahnya sekaligus menghalangnya dari kelaur. Dia tersenyum sinis.
            “Habis tu kau nak aku buat apa? Dua bulan Aira… dua bulan aku persoalkan hati aku tentang kau. Aku dah luahkan apa yang aku rasa dan tiada jawapan dari kau. Buat apa aku nak mengharapkan orang yang tak pernah peduli tentang perasaan aku?” Suara Hail sedikit tegas. Ada sedikit kekecewaan yang terpancar di wajah pemuda itu.
            Aira dan Hail saling berpandangan. Tajam. Gadis itu ketap bibir sebelum Hail ketawa sinis. Entah kenapa dia rasakan pandangan Aira itu seolah-olah sedang mengejeknya. “Kenapa? Kau marah sebab kau dah singgah di hati aku?”
            “Aku… aku nak kau jadi kawan aku. Aku nak kenal siapa Mikhail abang kepada Nusaibah. Aku nak kau masuk dalam hidup aku. Aku…” Aira tunduk.
            “Aku minta maaf… aku tak boleh percaya pada cinta. Kau nak marah aku, kau marahlah tapi aku nak kau tahu aku terima kau sebagai kawan aku,” tambah Aira sebelum dia berlalu keluar dari dewan. Air mata yang mengalir dia kesat kasar sebelum bibirnya menguntum senyuman nipis. Kenapa dia rasa sakit di saat dia tolak cinta Hail? Dia sedang menipu hati sendiri ka?
            Dan Hail sudah tersenyum nipis sambil menggelengkan kepalanya. Seolah-olah semuanya mimpi yang sempurna di saat Aira memberikan dia sebuah harapan. Mungkin inilah permulaan kisahnya dan Aira

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me