Tumblr Scrollbars

My Friend

Khamis, 13 April 2017

MINI NOVEL: PLUVIOPHILE (BAB 6)



“KAU declare dengan Hail ke babe?”
            “Mana ada declare, aku kan benci dengan lelaki.” Tiana ketawa. Hailah Aira ini, kejam betul jawapannya.
            “Bukan apa Aira, aku tengok sejak akhir-akhir ni kau rapat semacam je dengan dia. Ke mana kau ada di situ juga dia ada. Kau pula tak lari dari dia, layankan je karenah dia tu. Macam dah declare je. Ala takkan dengan kita orang pun kau nak berahsia?” Aira tutup novel Everything, Everything nukilan Nicola Yoon lalu dipandangnya wajah Tiana dan Risha.
            “Macam mana nak declare kalau aku rejected dia? Kau orang bukan tak tahu aku tak percaya dengan cinta dan aku benci dengan lelaki.”
            Risha dan Tiana sudah saling berpandangan. Masing-masing kaget dengan kata-kata Aira itu. Gadis ini benar-benar kejam! “Kau rejected lelaki hot macam Mikhail tu? Kau tahu tak dari junior macam kita sampai batch dia semua cuba nak pikat hati dia tau dan bila dia dah luahkan perasaan dia kat kau… kau rejected dia? Gosh! Sungguh kejam wahai Aira Sofea.” Aira ketawa. Dia tahu itu sebab itu kalau boleh dia tak mahu rapat sangat dengan Hail. Tak mahu gadis lain cemburu dengan dia.
            “Gelak? Kelakar ke bila kau rejected aku? Huh?”
            “Buat apa kat sini? Kau bukan ada kelas malam ke?” Aira ubah topik. Dipandangnya kecil besar saja wajah Hail yang sudah duduk di sebelahnya. Lelaki ini sering saja muncul di mana dia berada.
            “Baru habis kelas. Saja duduk sini nak tengok bintang dengan kawan baru aku. Bosanlah mereput dalam bilik. Bukannya boleh release tension aku pun.”
            “Tension sebab apa pula? Dah nak graduate pun masih boleh tension ke? Bukan ke kau sepatutnya menghargai masa-masa yang masih ada ni. Lepas ni kau tak boleh nak rasa sisa menjadi seorang pelajar lagi.” Hail pandang Aira yang sedang membaca. Ditariknya lembut buku gadis itu sebelum wajahnya menghampiri Aira yang mulai tak senang duduk. Ada sedikit getaran di jantungya dengan panahan mata hazel Hail itu.
            “Wow, tak sangka jadi kawan kau ni best juga kan? Boleh buat sesi luahan perasaan. Kau ni kawan yang prihatin. Ni yang tambah sayang…”
            “Ehem! Bila kau orang nak kahwin? Bukan main lagi kan berbual sampai tak sedar kita orang ada kat sini.” Hail terus ketawa dengan kata-kata Risha itu. Dilihatnya Aira sudah tertunduk pura-pura membaca buku.
            “Macam mana nak menikah kalau orang tu rejected cinta saya Risha. Nampaknya kena cari perempuan lainlah yang dapat balas cinta saya ni. Ya kan Aira?” Aira senyap. Sekali lagi dia kena hadap topik yang dia tak suka.
            “Saya ok je Hail. Kalau kawan tu tak nak saya boleh jadi penggantinya.”
            “Eh boleh ke Tiana? Wah, kalau Aira buat macam ni kan best. Tak adalah saya tepuk…”
            “Dah malam ni. Aku tak ada masa nak dengar kau melalut pasal perasaan ya senior. Assalamualaikum.” Aira sudah melangkah masuk ke dalam kolej perempuan. Langkahnya hanya diperhatikan saja oleh Hail sebelum lelaki itu tersenyum nipis. Kalau tak dapat, esok-esok dia akan usahakan lagi. Ini Mikhail, tak ada erti putus asa dalam kamus hidupnya. Selagi dia mampu selagi itu dia akan usahakan.
            “Good luck senior!” Ujar Risha.
            “Saya gurau je tau tadi. Saja nak test Aira.” Tambah Tiana lagi sebelum Hail ketawa. Hailah tiga sekawan ini sering saja membuatkan tekanannya hilang. Ada saja ragam yang mencuit hati. Hail terus menggagau beg galasnya sebelum telefonnya dicapai. Laju saja jarinya menyentuh keyboard sebelum butang send disentuh.
            “Kalau hati aku dah pilih kau, sampai bila-bila pun hati aku tetap berkata ya.”
“KENAPA mak dingin sangat dengan keluarga Hail tadi? Dia orang datang jauh semata-mata nak tengok keadaan kita mak. Boleh tak mak berhenti hidup dalam dunia mak tu? Dunia yang penuh dengan kebencian dan dendam!”
            Puan Muna senyap. Pekerjaannya diteruskan lagi tanpa memandang wajah Aira itu. Sesekali gunting dicapainya sebelum dia gunting lebihan benang. Inilah pekerjaannya untuk menanggung hidupnya dan Aira. Siang malam menjadi tukang jahit.
            “Dia budak yang baik dan dia boleh terima kekurangan anak mak ni. Kenapa mak buat dia…”
            “Aira, berapa kali aku cakap jangan bergaul dengan manusia yang bernama lelaki! Siapa pun dia aku tak kesah dan apa yang aku tahu aku tak nak kau bergaul dengan dia lagi! Dia anak orang berada dan kau… cermin diri kau Aira. Sedarlah kau dengan dia tu macam langit dengan bumi. Kau tu pipit dan dia enggang yang akan dipandang tinggi oleh orang. Aku bagi kau pelajaran kira cukuplah tu Aira!” Bentak Puan Muna setelah telinganya berdesing mendengar suara tegas Aira itu. Dicampaknya baju kurung yang hampir siap itu di atas kerusi lalu dia meluru masuk ke dalam bilik.
            Aira bungkam. Nafasnya sudah turun naik dengan keadaan yang berubah tegang ini. Perlahan-lahan kakinya melangkah ke sofa dan akhirnya dia terduduk. Tak layakkah dia mahu merasakan sebuah kebahagiaan? Dia ini tak layakkah mahu merasakan sebuah perasaan cinta? Aira terus menekup wajahnya dengan dua belah tangan sebelum dia menangis teresak-esak. Entah mengapa hatinya sebak dengan kata-kata ibunya itu.
            “Aku cuma tak nak kau hidup macam aku! Aku bukan saja nak larang kau bergaul dengan budak tu tapi aku tak nak kau rasa apa yang mak kau ni rasa. Sebab cinta itu akan berkahir dengan sebuah penderitaan! Kalau aku dengar cakap arwah nenek kau dulu kau tak akan hidup merana macam ni! Aku sayang kau Aira. Dalam dunia ni aku ada kau seorang ja. Kau tak puas hati kau pukullah mak tak guna kau ni.” Puan Muna kembali keluar dari bilik sebelum digoncang-goncangnya bahu Aira yang sudah menangis itu. Benci dia melihat air mata anak gadisnya.
            “Kau sakit dan bila-bila masa ja kau boleh tinggalkan aku. Aku tak nak kau disakiti Aira. Kau tengok aku dengan abah kau tu, kita orang bercinta dari zaman sekolah dan abah kau desak mak untuk kahwin lari. Sampai akhirnya hidup mak jadi macam ni. Ni semua kaffarah untuk mak. Aku tak nak kau rasa apa yang aku rasa. Aku tak nak kau rasa sakitnya bila cinta kita dikhinati dan dibuang macam sampah! Kau fahamlah keadaan aku ni Aira!!”
            Senyap. Suasana sudah berubah sepi. Puan Muna sudah terduduk di sebelah Aira yang masih menekup wajahnya itu.
            “Aku…”
            “Hail, dia tak macam tu mak. Hail dah banyak tolong Aira. Tak pernah lagi Aira jumpa seorang lelaki yang tulus melindungi Aira seperti mana Hail buat pada Aira. Dia ikhlas pada Aira mak. Dia bukan macam abah. Mak… Aira… Aira cintakan Hail. Tolonglah mak… jangan halang Aira untuk bina sebuah kebahagiaan. Aira nak buktikan dekat mak tak semua cinta itu akan berakhir dengan penderitaan. Hail dengan abah orang yang berbeza.” Aira terus meluahkan rasa hatinya yang dipendam selama ini. Secepat ini ke lahirnya sebuah perasaan yang dia tak pernah rasa sebelumnya?
            “Aira sayangkan dia… Aira cintakan…” Aira mati kata bila pipinya sudah ditampar kuat oleh Puan Muna. Gadis itu terkedu. Kaget dengan tamparan ibunya itu.
            “Aira!! Kenapa kau bodoh sangat hah?! Ok, kau degil sangat kan. Kalau apa-apa jadi kat kau, jangan sesekali kau hadap aku. Kau ingat tu sampai mati!”
            Suasana sudah semakin tegang. Bunyi pintu dihempas kedengaran kuat di rumah itu. Aira kaku seperti patung bernyawa. Nafas panjang ditarik sebelum dihembus perlahan-lahan. Dikesatnya kasar air matanya yang mengalir sebelum dicapainya telefonnya. Benarkah hatinya ini memang sudah mencintai Hail? Semua itu terlepas dari hatinya. Maka… sudah pastinya rasa cinta itu sudah terbit. Aira bungkam.
            Mesej dari Hail hanya dipandang sepi saja. Bagaimana dengan pengakhirannya? Haruskah dia lukakan dua hati yang saling mencintai ini? Aira kembali menangis malam itu sebelum dia terbaring di atas sofa. Sungguh, dia lelah tika ini. Seolah-olah tubuhnya sudah keras untuk bangun dari duduk.
“BUAT apa tidur sini? Kalau abah kau pecah masuk rumah ni tak ke naya kau nanti? Kau nak kena belasah dengan abah kau lagi ke?”
            “Aira minta maaf mak.” Puan Muna pandang wajah sembap anak gadisnya. Simpati dengan nasib anaknya itu. Kerana sayanglah dia tak mahu anaknya terluka oleh insan bergelar lelaki.
            “Kau bersihkan diri kau lepas tu hantar kain ni dekat Mak Nab. Faham?” Aira angguk saja sebelum dia masuk ke dalam bilik. Telefonnya yang digenggam bergetar menandakan panggilan telah pun masuk. Tertera nama Hail di situ. Dengan keluhan berat, Aira jawab panggilan Hail.
            “Waalaikumusalam. Kenapa Hail?”
            “Aku minta maaf sebab aku tak bincang dengan kau pasal aku… aku hantar rombongan meminang semalam. Aku bersalah…” Aira ketawa dengan suara cemas Hail itu. Dia sudah berdiri di tepi tingkap sambil menikmati bau hujan.
            “Kau ni aku nak cakap bodoh tapi tiap semester kau dapat dekan. Suka hati kau ja hantar rombongan meminang untuk aku kan? Kalau kau bagi tahu awal-awal tak adalah mak aku terkejut macam tu. Aku pun bersalah dengan keluarga kau sebab layanan mak aku semalam. Kau ni memang dah gilalah Hail.”
            “Aku jadi gila sebab kau juga. Kau tahu, aku tak pernah jatuh cinta dekat mana-mana perempuan selama ni. Tapi semuanya berubah bila kau muncul dalam hidup aku. Aku nak selalu ada di sisi kau, aku nak jadi pelindung kau sampai bila-bila. Kau tahu kan?” Aira gigit bawah bibir mendengarkan kata-kata Hail itu. Sungguh perasaan sebak itu muncul semula.
            “Mungkin sekarang ni keadaan tak mengizinkan. Tapi aku janji lepas aku dapat kerja aku hantar rombongan meminang untuk kau. Aku akan runtuhkan kebencian kau terhadap lelaki dan aku akan ajar kau macam mana nak mencintai. Ya Aira?” Gadis itu terus menyentuh butang merah saat jiwanya kembali diruntun sebak. Perlahan-lahan kakinya melorot jatuh.
            “Andai kau tahu aku dah tak lama Hail… andai aku kuat buka semua rahsia ini sudah tentunya aku akan terima kau sayang…” gumam Aira dengan suaranya yang ditenggelami bunyi hujan.
            Petang itu, usai saja menghantar kain ke rumah Mak Nab sempat lagi Aira singgah ke rumah Hail. Mujur saja dia dapat layanan baik oleh ibu Hail yang peramah itu. Waktu itu Hail tiada di rumah. Melihat taman mini dan keluasan rumah Hail membuatkan Aira teringat akan kata-kata ibunya semalam. Benar, Hail ini anak orang berada sementelah dia hanyalah anak seorang pemabuk dan seorang tukang jahit.
            “Sejak bila kau declare dengan abang aku?” Suara Nusaibah memecahkan kesunyian mereka. Aira sedikit tersentak.
            “Aku tak pernah declare dengan abang kau pun. Kita orang tak ada apa-apa hubungan melainkan kawan.” Jelas Aira senada sebelum menghirup teh panas yang dihidang.
            “Really?” Angguk.
            “Kenapa rejected abang aku? Abang aku tak cukup sempurna untuk kau ke?” Aira senyap. Lidahnya sudah kelu untuk menjawab soalan Nusaibah itu. Lelaki itu sudah cukup sempurna untuk dia cuma keadaan tak mengizinkan untuk mereka bersama.
            “Kau sayangkan abang aku tak?”
            “Kau ni dah kenapa nak soal siasat aku? Rahsia hati aku biarlah aku ja yang simpan.” Tegas Aira. Adik dengan abang sama saja, suka mendesak orang untuk mengaku.
            “Tak adalah, aku tak naklah abang aku tu syok sendiri. At least boleh juga aku kenenkan abang aku dengan May dari aku dapat kakak ipar macam kau ni.” Aira senyap lagi. Malas dia mahu bergaduh dengan adiknya Hail ini. Tapi sebenarnya Nusaibah hanya menguji gadis itu saja. Dia nampak reaksi wajah Aira sedikit berubah. Cemburu barangkali.
            “Ada apa ya Aira datang sini?” Kemunculan Puan Dian melegakan sedikit hati Aira. Tak payah lagi dia berhadapan dengan Nusaibah.
            “Aira… nak mohon maaf bagi pihak mak dengan Aira sendiri sebab hal semalam. Mak tak sihat sangat lepas tu terkejut pula tengok Hail bawa rombongan meminang. Maaf ya…” Sebaik mungkin Aira cuba tersenyum pada Puan Dian. Dia bangun lalu dikucup lembut tangan wanita itu. Bahagianya keluarga ini. Tak seperti keluarganya. Benar kata mak, enggang sama enggang, pipit sama pipit. Dia dan Hail bagai langit dengan bumi.
            “Lah, pasal hal semalam ke Aira sanggup datang sini? Tak apalah Aira. Mak cik faham keadaan Aira dengan ibu Aira semalam. Hail tu yang gelojoh sangat. Katanya nak buat kejutan. Ni tak pasal-pasal Aira yang bersalah. Jangan fikir sangatlah hal semalam tu, keluarga mak cik ok ja.” Puan Dian mengusap lembut bahu Aira. Menenangkan hati gadis yang rasa bersalah itu.
            “Tapi kan kau dengan mak kau dua kali lima saja kan? Dua-dua sombong!” Sempat lagi Nusaibah sarkastik pada Aira. Lantas lengannya dicubit kuat oleh Puan Dian.
            “Apa cakap macam tu. Minta maaf cepat dengan Aira. Mulut Sai ni memang patut mama cilikan dari awal lagi tahu.” Nusaibah mencebik. Hailah, mama dengan abang sama saja. Cepat benar bagi kasih sayang dengan perempuan gila ini.
            “Tak apalah mak cik, dah biasa sangat dengan Sai ni. Kalau sehari tak dengar ayat cili dia tu memang tak sah.” Sinis Aira.
            “Nanti kau jadi bini abang aku lagi banyak aku buat kau. Tunggulah Aira.” Acah saja Nusaibah mengugut tapi jauh dalam dasar hatinya dia terima andai Aira masuk ke dalam keluarga ini. Bahagia abangnya, bahagia dia juga.
            “Ok, aku tunggu. Tapi kau pun sedialah aku letak satu akuarium besar yang banyak katak dalam bilik kau.”
            “So, dah bersedialah ni nak jadi bini aku?” Tiga pasang mata terus kalih ke belakang pabila Hail muncul. Dia pandang tajam wajah Aira sebelum mereka saling berbalas senyuman. Cantik. Gadis itu sentiasa cantik dan indah di pandangan Hail. Meskipun wajah itu semakin hari semakin pucat tapi wajah manis itu masih terpancar serinya.
RINTIK-RINTIK hujan yang mengalir dari bumbung langit jatuh mengalir ke tingkap kereta. Aira buka tingkap membiarkan bau hujan hinggap di dalam kereta ini. Suasana di dalam kereta hanya sepi saja. Keduanya dalam dunia masing-masing. Hail pandang sekilas wajah Aira di sebelahnya. Dia tersenyum.
            “Terima kasih untuk hari ni.” Aira pandang wajah Hail yang sedang memandu.
            “Kau bahagia?” Hail ketawa kecil dengan soalan polos Aira.
            “Siapa yang tak bahagia bila orang yang dia sayang dan cinta ada di sisi. Kenapa? Kau tak bahagia ke?”
            “Bahagia tu apa?” Sekali lagi soalan dibalas dengan soalan. Hail sedikit tersentak dengan soalan Aira. Sungguh mendalam soalan itu di halwa telinganya.
            “Kenapa kau diam? Bukan kau tengah bahagia ke sekarang ni?”
            Hail masih senyap sebelum akhirnya keretanya memasuki perkarangan sebuah taman. Aira tertunduk sebelum dia buka pintu kereta. Merasai kenikmatan hujan yang turun petang itu. Entah esok, tulat dia dapat merasai hujan lagi ke tidak. Dia takut. Sungguh dia takut andai dia pergi meninggalkan orang yang dia sayang. Bagaimana nasib ibunya nanti? Bagaimana dengan cinta yang mula hadir buat seorang Mikhail?
            “Hujanlah Aira. Nanti kau demam siapa nak gaduh dengan aku lagi?” Hail sudah berdiri di sebelah Aira sambil memegang payung.
            “Kenapa kau sayang aku?” Seketika Hail dan Aira saling berpandangan.
            “Sebab aku jatuh cinta dengan kau. Sebab bila aku pandang cermin aku nampak kau kat belakang aku. Saat kau hadir dalam hidup aku, hati aku mengatakan bahawa kaulah permaisuri hati aku. Aku cuba nak buang perasaan tu tapi hati aku tetap berkata ya.”
            Aira senyap. Lidahnya kelu untuk berbicara lagi. Sungguh kata-kata Hail itu memberikan dia sebuah perasaan yang dia tak pernah rasa sebelumnya. Bahagia barangkali?
            “Kau ada masalah ke Aira? Kenapa tiba-tiba nak cakap pasal perasaan ni? Bukan kau tak suka ke berbicara soal hati?” Mereka sudah berjalan beriringan memasuki taman. Hail ikut saja langkah Aira tanpa hala tuju. Jelas ada keresahan di wajah gadis itu.
            “Aku kan sedang dicintai oleh seorang lelaki gila. Tak salah kan aku berbicara soal hati?” Hail ketawa.
            “Macam mana dengan kau? Kau cintakan lelaki gila tu tak?” Aira senyum nipis. Soalan cepumas sudah diajukan kepadanya.
            “Kau tak jawab soalan aku lagi kau nak tanya aku pula. Bahagia tu apa? Cuba bagi tahu aku apa itu bahagia?” Mereka mati langkah di hadapan sebuah tasik. Hujan mulai reda. Sungguh, bau hujan menyamankan dua hati itu.
            “Bahagia tu bila orang sekeliling aku gembira. Bila hati aku rasa senang dengan orang sekeliling aku. Apa yang penting bahagia tu bila kau ada depan mata aku. Faham?”
            Aira angguk-angguk faham. Kalaulah dia juga boleh luahkan rasa hatinya pada Hail sudah pastinya kebahagiaan itu bertambah lagi. Tapi ini semua hanyalah sebuah mimpi yang tak sempurna.
            “Tapi aku tak bahagia bila lelaki gila jatuh cinta dekat aku sampai aku terpaksa datang rumah dia sebab rasa bersalah,” ujar Aira sebelum dia melangkah pergi meninggalkan Hail yang sudah terpinga-pinga. Kau kata aku lelaki gila? Oh sungguh kejam wahai Aira.
            “Kau nak ke mana tu?”
            “Aku nak lari dari lelaki gila sebelah aku nilah.” Aira sorok gelak. Ya, dia rasa bahagia yang Hail jelaskan tadi.
            “Kau nak lari? Silakan tapi aku akan kejar kau sampai kau berhenti berlari. Selagi hati aku berkata ya selagi tu Aira Sofea aku yang punya.” Bisik Hail di halwa telinga Aira sebelum dia melangkah bersama gadis itu. Aira ketawa kecil. Tercuit hatinya dengan kata-kata Hail itu.
            “Tapi sayangnya hati aku kata tidak. Mengalahlah senior.”
            “Aku tak akan mengalah sampai bila-bila. Aku akan pastikan kau jadi makmum aku dunia akhirat. Kau tengok nanti. Biar berpuluh tahun pun hati aku hanya untuk kau seorang je perempuan sombong.” Dan kata-kata terakhir Hail itu membuatkan lidah Aira betul-betul kelu. Dia pandang saja langkah Hail di hadapannya sebelum dia genggam erat tangannya. Kakinya sudah lemah untuk melangkah. Hati ini bagaikan ditikam dengan berjuta belati saja. Kalaulah Hail tahu semua itu tak akan pernah berlaku. Sungguh, Aira dihurung rasa bersalah.

            Dia juga mahu bersama-sama melakarkan sebuah kisah cinta di antara dia dan Hail. Tipulah kalau dia tak mahu bahagia bersama lelaki yang dia cinta itu. Tapi, mak bilang mak tak suka Aira bersama dengan Hail. Aira rasa mahu meraung dan melepaskan semua yang terpendam saja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ask Me